K výrazné změně železniční dopravy došlo s příchodem GVD 2016/2017. Analyzujme tedy nový stav. Jedná se o zavedení pěti párů vlaků kategorie EX mezi Prahou a Lincem. Tyto vlaky jsou vedeny s odjezdem mezi šestou a osmnáctou hodinou z Prahy hl. n směr Linec a opačně vždy za odjezdem běžného rychlíku kategorie R. Zastavují v ČR ve stanicích Tábor, České Budějovice,Velešín-město a Rybník. Další změnou je zastavování vlaků kategorie R v Plané nad Lužnicí a posunutí odjezdu posledního vlaku kategorie R z Prahy hl. n na 23:16, tedy o cca 45 minut déle než v minulém GVD. Pár vlaků kategorie R je ukončen ve stanici Veselí nad Lužnicí, to v 16:20. Odjezd opačným směrem v 7:37, obě polohy bez jakýchkoli přestupních vazeb.
Co tato změna přináší v praxi. Ano máme spojení Praha Linec v solidním čase. Kapacita trati je naprosto vyčerpaná, vzhledem k nedokončeným částem IV. železničního koridoru, v úsecích Praha hlavní nádraží-Hostivař, Sudoměřice u Tábora-Votice, Doubí u Tábora-Soběslav, Dynín-Nemanice, což je 68 km, tedy 40% traťového úseku, většinou jednokolejného, kde budou samozřejmě probíhat stavební práce a s tím spojená výluková činnost a sní spojená náhradní autobusová doprava. Tato náhradní autobusová doprava se zejména v Jihočeské části bude odehrávat na rozestavěné dálnici D3, kde kolabuje doprava již dnes. V důsledku kapacity jednokolejné trati Horní Dvořiště-České Budějovice, došlo k rozkladu regionálního spojení mezi Horním Dvořištěm a stanicím na trati směr Lipno. Je dobré všimnout si zastavovací politiky dvou států Evropské unie. Zatímco v ČR si ministerští úředníci odboru veřejné dopravy (190) splnili chlapecký sen o vlaku, co nikde nestaví, rakouští úředníci zajistili zastavování těchto expresů v každém významnějším městečku včetně příhraniční vesničky Summerau. Zatímco český daňový poplatník se za své peníze může na vlak dojít na nástupiště například do Veselí nad Lužnicí podívat, rakouský se přepraví z bodu A do bodu B. To za bezmála 100 milionů korun, což v rozpočtu Ministerstva dopravy není závratná částka, ale dala by se asi využít efektivněji.
Pokud by text končil tímto výčtem, byla by to laciná kritika ministerských úředníků, přeživších desítku ministrů. Potřeba rychlého spojení Prahy a Lince je oprávněná. Je zde ale i potřeba poskytnout vnitrostátní službu občanovi České republiky. Řešení mělo spočívat v nahrazení vlaků kategorie R těmito pěti páry vlaků EX, vyvázat se z tupého držení se taktové dopravy. Tím by byla zachována i regionální kontinuita v oblasti Horní Dvořiště-Lipno. Tyto expresy by jako v současném řešení nezastavovaly v Benešově u Prahy, kde máme hustou regionální dopravu, to vlaky kategorie R a soukromého dopravce Arriva. Shodné je zastavení v žst. Tábor, odkud by cestující pokračovali osobními vlaky do žst. Veselí nad Lužnicí. Diskutabilní je zastavování v železniční zastávce Velešín Město, kde byť docházková vzdálenost na náměstí je cca 1,1 km, cestující ji musí překonat více-či méně pěšky a překonat při tom úrovňový přechod mezinárodní přetížené silnice E55. Jako jediné zastavení navíc, či záměna za Velešín-město, by bylo zastavení po rakouském vzoru ve stanici Horní Dvořiště a tím zajištění dopravní obslužnosti jak této obce, tak obce Český Heršlák. Rychlík v současné době končící v žst Veselí nad Lužnicí by pokračoval dále přes Třeboň, do Českých Velenic a tím by zajistil obslužnost třeboňského regionu a zároveň zajistil přestupní vazbu směr Vídeň, kde v Č. Velenicích odjíždí vlak v 17:05. Opačným směrem pak vazba na vlak R 724 odjíždějící z žst. Veselí nad Lužnicí v 7:37.(toho času bez jakéhokoli přípoje). Dalším krokem by mělo být zrušení zastavování vlaků kategorie R v Plané nad Lužnicí, kde jsou přepravní proudy vázány na IDS Tábor, tedy MHD a nebude kromě železničních zaměstnanců využíváno. Chloubou je také posunutí posledního vlaku z Prahy do Tábora ve 23:16. Je to částečný reparát stejné skupiny ministerských úředníků, která před lety zrušila vlak vedený v poloze 0:25, který by byl znovu zaveden s cílovou žst. Včelná, kde by zajistil dopravu v čase neprovozované MHD České Budějovice. Vůbec by nevadilo, kdyby převzal jméno současného posledního rychlíku, které se úředníkům moc povedlo, tedy Váša Příhoda. Výše uvedené řešení by si vyžádalo náklady desetkrát nižší než současné, někde kolem 10 milionů korun, avšak se zvýšeným rozsahem dopravní obslužnosti, jak územně tak časově.
Zpracoval Bc. Lubomír Michalec a kol.