Stávková pohotovost řidičů BusLine v Libereckém, Královéhradeckém a Pardubickém kraji má plnou podporu právníka SOSaDu JUDr. Jiřího Rokose a již legendárního předsedy Odborového sdružení železničářů a později SOSaDu Ing. Jaromíra Duška. Právě tito dva byli hlavními konstruktéry největší 5denní stávky na české železnici a v dopravě vůbec 4. – 8. února 1997.
Ing. Jaromír Dušek působil v letech 2012 – 2016 jako náměstek hejtmana Pardubického kraje, zodpovědný za dopravu a dopravní obslužnost. Díky tomu jako kompetentní člověk žasne nad počínáním vedení BusLine v případě 2 a čtvrt roku zmražených výkonových tarifů za jízdu, což považuje za jednoznačné okrádání řidičů a zaměstnanců holdingu BusLine.
Náklady dopravních společností, poskytujících služby na základě smluv o závazku veřejné služby s kraji, lze pro jednoduchost sestavit ze 3 základních pilířů. Jsou to mzdy, odpisy vozidel a provozní režie. V případě mezd a konkrétně řidičů se 2 a 1/4 roku nepochopitelně nezměnila výkonová mzda za jízdu, díky vládnímu nařízení došlo od 1.července 2024 jen k navýšení odměny za čekání mezi spoji. Ta je od té doby stanovena jako 1,25násobek minimální mzdy. Kraje se odkazují na valorizační mechanismus ve smlouvách o závazku veřejné služby, který by při kompenzaci ujetých kilometrů dopravního výkonu dopravci měl fungovat. Pouze Královéhradecký kraj přiznává, že doposud nevyřešil zvýšené náklady dopravce v souvislosti s vládním nařízením stanovenou výší minimální odměny za čekání. Stávající odměna za čekání 155,50 Kč/hodinu je nepochopitelně shodná se základním tarifem řidiče za činnosti, zajišťující provoz autobusu a odbavení cestujících.
Kde se tedy ztrácejí prostředky z kompenzací krajů? Provozní režie a provozní náklady mohly vzrůst pouze v případě vyšších nákladů na údržbu, ale vedle toho v současnosti dochází ke snížení nákladů za pohonné hmoty. Odpisy se nijak výrazně také nemohly změnit a Jaromír Dušek vzpomíná na kouzla s odpisy v případě dopravce ICOM za jeho éry. ICOM v minulosti násobil odpisy umělým zvyšováním počtu odepisovaných autobusů. Struktura firem holdingu BusLine je zajímavá a pro Jaromíra Duška jsou hodně zajímavé a velmi podezřelé pronájmy a leasingy autobusů vlastními společnostmi holdingu. Tam vidí nemravné zisky a působení na úkor dopravních společností s řidiči.
Vedení BusLine vůbec neplní informační povinnosti, stanovené § 287 zákoníku práce, a odkazuje odbory na v obchodním rejstříku zveřejňované výsledky. Jenže tam je jako poslední účetní závěrka za rok 2023. Podrobnější informace o hospodaření a struktuře používaných autobusů budeme požadovat. V opačném případě dosavadní hry na schovávanou oslovíme orgány činné v trestním řízení.
V pondělí 17. března odpoledne se odborové organizace DOSIA a SOSaD dohodnou na dalších krocích, přičemž dosavadní nekomunikační postoj vedení BusLine, pouze veřejně a nejapně napadající SOSaD, vede zatím ke zorganizování stávky, která se jeví jako nevyhnutnou v Libereckém a Královéhradeckém kraji. V Pardubickém kraji, kde žije i Jaromír Dušek, máme sice nejznámějšího odboráře, ale nedostatečnou členskou základnu, a tak tam zůstane jen informativní forma stávkové pohotovosti.
Jindřich Berounský, vedoucí analytického týmu SOSaD