Domů Analytický tým Předsedové odborových organizací BusLine se dohodli na radikálních krocích pro uzavření kolektivní...

Předsedové odborových organizací BusLine se dohodli na radikálních krocích pro uzavření kolektivní smlouvy

85
0

Blíží se konec dubna, kolektivní smlouva pro rok 2025 stále není a stávková pohotovost trvá. Tristní situaci zaměstnanců BusLine se předsedové odborových organizací DOSIA a ZO SOSaD Bus rozhodli radikálně řešit. Jedním ze společných jmenovatelů dosavadních neúspěšných a zbytečných jednání je podle nich velmi negativní postoj k odborům a nevybíravé chování k podřízeným ze strany jednatelky firem holdingu Ing. Radky Janáčkové. Při posledním kolektivním vyjednávání 24. března v Praze v advokátní kanceláři TEMPUS se dokonce odevzdávaly na recepci mobilní telefony zúčastněných.

Předsedové obou organizací se otevřeným dopisem obracejí na zákonnou zástupkyni majitelky firem holdingu Blanku Votrubovou s výzvou k řešení pozice Ing. Janáčkové, jejíž neurvalé jednání a dehonestace podřízených se stále škodlivěji projevují na vztazích ve firmách holdingu a výsledkem jsou odchody stěžejních a dlouholetých zaměstnanců z důvodu nesouhlasu se současným vedením a nehorázným přístupem k podřízeným.

Zejména po ohlášení stávkové pohotovosti stojí Ing. Janáčková za četnými protiopatřeními proti odborovým organizacím a sympatizantům, která do kultivované společnosti nepatří. Odbory disponují svědectvím o prohledávání služebních počítačů, tiskáren a výpisů z hovorů mobilních telefonů. Slídění a zjišťování informací, kdo komu kdy volal, a v neposlední řadě prohlížení kamerových záznamů nově instalovaných kamerových systémů a informací z GPS automobilů, aby bylo zřejmé, kdo se s kým potkává, je pro odbory nepřípustné a zároveň protiprávní.

Oproti způsobu jednání Ing. Janáčkové odbory pozitivně vnímají právního zástupce a advokáta Mgr. Jana Seidla, který písemnými podklady odborům prezentoval svůj pohled na důvod nedostatku prostředků na navýšení mezd řidičů v Královéhradeckém kraji. Zástupci kraje považují poskytnutou kompenzaci za dostatečnou mj. vzhledem k navýšení dopravních výkonů BusLine. Je namístě připomenout, že právě jednatelka Ing. Janáčková nemusí být vnímána Královéhradeckým krajem jako seriózní partner díky předchozímu angažmá, kdy jako jednatelka Autobusové dopravy s.r.o. Podbořany napadala v roce 2019 námitkami Královéhradeckému kraji a následně i u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zadávací dokumentaci výběrového řízení na dopravce, ze kterého nakonec vzešlo úspěšné angažmá BusLine KHK v Královéhradeckém kraji.

Vzhledem k diametrálně odlišným pohledům na kompenzaci mzdových prostředků ze strany Královéhradeckého kraje a BusLine se pokusí oba předsedové vysvětlit vzniklou situaci a postoj odborových organizací osobně na 5. zasedání Zastupitelstva Královéhradeckého kraje 12. května 2025.

Zásadním krokem, který by mohl i v rámci probíhající stávkové pohotovosti zajistit cestu k uzavření kolektivní smlouvy pro rok 2025, je kromě eliminace angažmá Ing. Janáčkové ve vztahu k odborům oslovení Ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) společným dopisem předsedů obou organizací se žádostí o určení zprostředkovatele ve sporu o uzavření kolektivní smlouvy. V případě, že nedojde k uzavření kolektivní smlouvy ani po řízení před zprostředkovatelem a smluvní strany nepožádají o řešení sporu rozhodcem, bude teprve řešením sporu o uzavření kolektivní smlouvy stávka, vyhlášená odborovými organizacemi.

Obě organizace zároveň ministra a MPSV upozorňují, že zrušením zaručených mezd a bývalé 5. třídy od 1. ledna 2025 dochází ke zhoršení podmínek řidičů linkové dopravy v závazku veřejné služby díky jejich nejasnému mzdovému ukotvení a absenci vyšší kolektivní smlouvy. Oba předsedové zároveň vyzývají MPSV k zahájení legislativních kroků ke zrušení institutu doby čekání mezi spoji tak, jak je definován v § 3 písm. c) nařízení vlády č. 589/2006 Sb., kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a dále upraven v § 9a uvedeného nařízení vlády.

Jindřich Berounský, vedoucí analytického týmu SOSaD