V závěru minulého týdne podal SOSaD podnět Státnímu úřadu inspekce práce kvůli soustavnému porušování zákoníku práce a zákona o kolektivním vyjednávání vedením BusLine. Kvůli situaci v celém holdingu BusLine a bez nadsázky nehoráznému přístupu k zaměstnancům i k odborům ze strany vedení BusLine se odborové organizace DOSIA pro BusLine a SOSaD BUS dohodly na společném razantnějším postupu a vyhlášení stávkové pohotovosti, která začne ve středu 12. března 2025.
Kolektivní vyjednávání ze strany vedení Busline je doposud pojato jako „hra na schovávanou“ a místo nové kolektivní smlouvy se bez projednání s odborovými organizacemi svévolně vydávají mzdové předpisy a různá opatření, která lze označit jako neodborná, neefektivní a až nesmyslná. Nejen řidiči, ale v poslední době i vedoucí provozoven a středisek jsou terčem opovržení a dehonestace především ze strany „multi“ jednatelky všech 18 společností holdingu BusLine Ing. Radky Janáčkové. Podle našich informací z důvěrných zdrojů aktuálně pro neshody s vedením a nesouhlas s přístupem k podřízeným odcházejí 3 vedoucí středisek, resp. provozoven ve 3 krajích působnosti holdingu BusLine. Ing. Janáčková v rámci dosavadních jednání s odbory opakovaně prezentuje „feudální postoj“: „Takhle to bylo a takhle to bude!“ nebo „Takhle to bylo, protože to říká Janáčková!“, zároveň soustavně prokazuje neznalost či ignoraci zákoníku práce i zákona o kolektivním vyjednávání.
O dosavadním průběhu kolektivního vyjednávání jsme informovali Státní úřad inspekce práce obdobně jako v dosavadních článcích na webu. V případě dopravce a zaměstnavatele BusLine KHK s.r.o. došlo k jedinému pozitivnímu posunu po posledním „kolektivním“ vyjednávání 31. ledna, kdy následně vydaný mzdový předpis, účinný od 31. ledna 2025, zvýšil výkonový tarif pro řidiče ze 172,80 Kč na 179,88 Kč hrubého na hodinu. Připomeňme si, že výkonový tarif (za jízdu) 172,80 Kč hrubého za hodinu měli řidiči od září 2022. Vedle toho základní tarif za činnosti mimo řízení včetně odbavování cestujících a úklidu činí 155,50 Kč hrubého/hodinu, což je shodné s Nařízením vlády č. 589/2006 Sb. stanovenou odměnou za čekání mezi spoji osádkám autobusů, která činí 1,25násobek hodinové minimální mzdy. Řidiči jsou tak v současnosti odměňováni za čekání stejně jako za další činnosti mimo jízdu.
V rámci posledního jednání odborových organizací se zaměstnavatelem 31. ledna tohoto roku zaměstnavatel a dopravce BusLine KHK s. r. o. odmítl zvýšení výkonového i základního tarifu s tím, že pro to nemá zdroje a mohl by jít do insolvence. Poukázal i na to, že přes zvýšení výše uvedené odměny za čekání mezi spoji od 1. července 2024 podle Nařízení vlády č. 589/2006 Sb. na 155,50 Kč toto kryje ze svých rezerv a ze strany Královéhradeckého kraje není doposud kompenzováno.
Předseda ZO SOSaD BUS Milan Zimmermann na základě informace o chybějících zdrojích, mj. i o nedofinancování odměny za čekání mezi spoji od 1. července 2024 podle Nařízení vlády č. 589/2006 Sb. ze strany Královéhradeckého kraje, oslovil 7. 2. 2025 dopisem s popisem situace a žádostí o případnou schůzku a vlastní pohled 1. náměstka hejtmana Královéhradeckého kraje Ing. Jana Jarolíma a vedoucího odboru dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Královéhradeckého kraje Ing. Tomáše Jurčeka. Po téměř měsíci přišla odpověď, podepsaná výše uvedeným 1. náměstkem hejtmana a zpracovaná taktéž osloveným vedoucím odboru dopravy, která zaslouží prezentaci a je dalším z podpůrných důvodů stávkové pohotovosti:
„Vážený pane předsedo,
děkujeme za váš podnět týkající se mzdového ohodnocení řidičů autobusů společnosti BusLine KHK s.r.o. Problematiku situace v dopravě, včetně podmínek řidičů, sledujeme velmi pečlivě a jsme si vědomi výzev, kterým aktuálně čelíte.
Naší prioritou je zajištění stabilní a kvalitní dopravní obslužnosti v Královéhradeckém kraji, což zahrnuje i odpovídající podmínky pro řidiče autobusů. V tomto ohledu pravidelně jednáme s vedením dopravců, kteří jsou našimi smluvními partnery, a diskutujeme s nimi o možnostech řešení, která by reflektovala jak ekonomické možnosti, tak potřeby zaměstnanců.
Jsme si vědomi probíhajícího kolektivního vyjednávání i širšího kontextu trhu práce, který má dopad na dostupnost a motivaci řidičů. Sledujeme rovněž legislativní změny, které mohou ovlivnit financování veřejné dopravy, včetně valorizace mzdových nákladů dopravcům dle uzavřených smluv. Vaše podněty bereme vážně a budeme je nadále vyhodnocovat v rámci našich jednání.“
Přes výše uvedené zvýšení výkonového tarifu za jízdu a Nařízením vlády č. 589/2006 Sb. navýšenou odměnu za čekání, což dohromady dělá cca 4,1 % „přilepšení“ po 2 a 1/4 roce významné inflace se řidiči znatelně vyšších mezd nedočkali a došlo k „přiškrcení“ času jízdy v turnusech. Dokonce není zohledněna a zaplacena skutečná doba jízdy. Jde například o linky 671900 Rokytnice nad Jizerou – Jablonec nad Nisou – Praha a 671370 Liberec – Jičín – Hradec Králové. V rámci cca 1 hodiny jízdy podle jízdního řádu je skutečný výkon nesmyslně ponižován cca o 5 minut. Kdo si to nasčítá za nějaké delší období, dojde k zajímavým výsledkům, nikoliv bezvýznamným.
O vztahu vedení BusLine ke svým zaměstnancům a hlavně řidičům svědčí zajímavá kauza úklidu autobusů, kterou teprve pro Státní úřad inspekce práce zpracováváme. Až do konce roku 2024 platná kolektivní smlouva ve svém bodě 7.5 stanovovala, že úklid autobusů včetně interiéru bude řešen dodavatelsky, a to uklízečem/uklízečkou na základě dohody o provedení práce nebo o pracovní činnosti. Řidiči a další zaměstnanci v roce 2021 uzavřeli dohody o provedení práce s další společností holdingu Busline OverLine s.r.o. jako zaměstnavatelem. Součástí dohody je zajímavá finta, a to doslovně uvedené, že zaměstnanec bude konat práci na výslovný pokyn zaměstnavatele. Až do září 2022 byli v rámci dohody o provedení práce řidiči za úklid honorováni a od 1. 10. 2022 nikoliv. Od té doby byli řidiči BusLine za hlupáky, protože poctivě uklízeli autobusy a zadarmo, i když nedostali výslovný pokyn zaměstnavatele. S ohledem na údajné nevyužívání dohod, i když autobusy jezdily uklizené, byly dohody o provedení práce v závěru minulého roku postupně ukončeny výpověďmi, popřípadě i dohodami zaměstnavatele s dotčenými zaměstnanci.
Pro individuální nároky z pracovně právních vztahů se společností Overline s.r.o. holdingu BusLine v rámci úklidu autobusů do minulého roku připravil SOSaD zájemcům a postiženým vzor žalob k soudu.
O dalších podrobnostech i stávkové pohotovosti budeme průběžně informovat.
Jindřich Berounský, vedoucí analytického týmu SOSaD