Domů Analytický tým Kolektivní vyjednávání v rámci BusLine pokračuje trochu oklikou

Kolektivní vyjednávání v rámci BusLine pokračuje trochu oklikou

235
0

Kolektivní vyjednávání v Praze v sídle advokátní kanceláře TEMPUS nepřineslo 31. ledna avízované společné razantní kroky odborových organizací, ale prozatím krátkodobý kompromis. Vnitřní mzdový předpis alespoň vrací příplatky do dimenzí původní kolektivní smlouvy pro rok 2024 a naše organizace začala komunikovat s Královéhradeckým i Libereckým krajem.

Co se týká mzdového ohodnocení, řidiči autobusů BusLine KHK s.r.o. mají od září 2022 i přes vysokou inflaci za celé období stále stejný výkonový tarif za jízdu 172,80 Kč hrubého/hodinu, to samé představuje vnitřní mzdový předpis zaměstnavatele i návrh nové kolektivní smlouvy. Vedle toho základní tarif za činnosti mimo řízení včetně odbavování cestujících a úklidu činí 155,50 Kč hrubého/hodinu, což je shodné s Nařízením vlády č. 589/2006 Sb. stanovenou odměnou za čekání mezi spoji osádkám autobusů, která činí 1,25násobek hodinové minimální mzdy. Řidiči jsou tak v současnosti odměňováni za čekání stejně jako za další činnosti mimo jízdu. Zaměstnavatel představení svého návrhu kolektivní smlouvy okomentoval doslovně: „Návrh byl připraven zejména na základě předpokládaného finančního vývoje společnosti, předpokládaného inflačního vývoje a cen autobusové dopravy v roce 2025. V tomto okamžiku ještě nemáme k dispozici všechny ekonomické parametry, nicméně na tyto budeme reflektovat, jakmile je obdržíme.“

V rámci posledního jednání odborových organizací se zaměstnavatelem 31. ledna tohoto roku zaměstnavatel a dopravce BusLine KHK s. r. o. odmítl zvýšení výkonového i základního tarifu s tím, že pro to nemá zdroje a mohl by jít do insolvence. Poukázal i na to, že přes zvýšení výše uvedené odměny za čekání mezi spoji od 1. července 2024 podle Nařízení vlády č. 589/2006 Sb. na 155,50 Kč toto kryje ze svých rezerv a ze strany Královéhradeckého kraje není doposud kompenzováno.

ZO DOSIA pro BusLine KHK se namísto společně domluvených razantních kroků včetně případné stávkové pohotovosti přidala na stranu zaměstnavatele s tím, že mzdové tarify řidičů nelze zvednout, když na navýšení z důvodů nedorovnání kompenzací krajem není.

Upozornili jsme na to, že situace v rámci mzdového ohodnocení řidičů BusLine se jeví velmi kritickou mj. i v kontextu s dalšími možnostmi řidičů na trhu práce v souvislosti s větším objemem stavební činnosti v rámci dopravní infrastruktury. Jak si lze snadno ověřit, stavební firmy aktuálně nabízejí řidičům 220 – 250 Kč/hodinu. V případě pokračování neakceptovatelných mzdových podmínek hrozí větší odliv řidičů a ohrožení dopravní obslužnosti Královéhradeckého kraje podobně jako tomu bylo nedávno v Pardubickém kraji.

Platná Smlouva o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě na území Královéhradeckého kraje mezi Královéhradeckým krajem a BusLine KHK s.r.o., je uzavřena na základě výsledku zadávacího řízení po veřejné zakázce, která byla zveřejněna ve Věstníku veřejných zakázek pod ev. Č. Z2018-037822, ale valorizace mzdových nákladů dopravci v souvislosti s jednotkovou cenou dopravního výkonu v bodě 7 výše uvedené smlouvy a přílohy č. 2 této smlouvy by měla být adekvátně řešena.

V současnosti ZO SOSaD BUS komunikuje s objednateli veřejné linkové autobusové dopravy a zjišťuje jejich pohled na uvedenou problematiku a předpokládané postoje, aby šlo co nejobjektivněji posoudit pozici dopravce a zaměstnavatele BusLine KHK s.r.o., ale i celého holdingu BusLine. O výsledcích jednání budeme neprodleně referovat.

Jindřich Berounský, vedoucí analytického týmu SOSaD