Domů Analytický tým K dohodě o mzdách řidičů nedošlo. Stávková pohotovost v rámci BusLine na...

K dohodě o mzdách řidičů nedošlo. Stávková pohotovost v rámci BusLine na severovýchodě Čech trvá, ale udělal se krok pro identifikaci příčin tristního odměňování!

229
0

V pondělí 24. března 2025 se v sídle Advokátní kanceláře TEMPUS v Praze sešli zástupci vedení holdingu BusLine se sociálními partnery – zástupci odborových svazů ZO DOSIA a ZO SOSaD BUS k pokračování kolektivního vyjednávání. I když nedošlo k dohodě o mzdách, alespoň dílčí kroky pro nejbližší dny a k identifikaci příčin stávajícího tristního odměňování byly dojednány.

Zástupci BusLine přislíbili předložit odborům k analýze podklady, týkající se mezd a úhrad krajů s nimi souvisejícími. Podle dostupných informací odborů je zatím zřejmý trochu odlišný přístup Libereckého a Královéhradeckého kraje. Na 2. zasedání Rady Libereckého kraje 21. 1. 2025 došlo k seznámení členů rady kraje s právním stanoviskem Advokátní kanceláře Fiala, Tejkal a partneři k možnostem změny smluv o veřejných službách v přepravě cestujících v návaznosti na zrušení minimální zaručené mzdy. Následně byly schváleny dodatky ke smlouvám o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě s autobusovými dopravci kraje z důvodu změny právních předpisů od 1. 1. 2025 k úpravě výpočtu indexace mzdových variabilních nákladů. Na konci ledna letošního roku pak Liberecký kraj po dohodě se všemi dopravci podepsal dodatky smluv o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě a tím podle slov náměstka hejtmana Jana Svitáka zajistil stabilní financovaní pro období 2025+.

V průběhu výše uvedeného jednání 24. března padl příslib zodpovězení otázek odborů, týkajících se společnosti BusLine KHK a její závislosti na dalších společnostech holdingu BusLine. V souvislosti s ekonomickou a finanční situací zaměstnavatele pak v duchu § 280 zákoníku práce padly otázky na provedené změny v zakladatelských listinách a služby dalších společností pro BusLine KHK, stejně jako leasingy a nájmy autobusů.

Ještě ve večerních hodinách odbory obdržely požadované podklady od právního zástupce BusLine a je zřejmé, že klíčem k odblokování situace může být společné jednání zástupců BusLine KHK s.r.o. a odborů s Královéhradeckým krajem. O to se SOSaD nedávno neúspěšně pokoušel a v tom se odbory shodují i s aktuálně vydanou aktualitou a „Prohlášením skupiny BusLine“ na svém webu.

Co se týká údajných v prohlášení BusLine zmíněných „nereálných požadavků“ odborů, kolektivní vyjednávání ze strany odborů přestavuje na úvod názor na odpovídající mzdové ocenění řidičů, za kterým si stojíme. Bude-li kolektivní vyjednávání vedeno ze strany BusLine seriózně na způsob aktuálních relevantních a velmi fundovaných podkladů právního zástupce BusLine, je to cesta ke vzájemnému konsenzu a uzavření kolektivní smlouvy v podmínkách, od kterých nejsme odtrženi, ale musíme se je pokoušet pozitivně měnit. Stávající právní úprava po zrušení zaručené mzdy pro 5. skupinu prací a valorizace mezd řidičů, závislá na růstu průměrné mzdy v oboru doprava a skladování, by měly být urgentním tématem pro tripartitu, tedy Radu hospodářské a sociální dohody.

Jindřich Berounský, vedoucí analytického týmu SOSaD