Domů Komentáře Proč zatím odmítáme stravenkový paušál?

Proč zatím odmítáme stravenkový paušál?

41
0

To, co se nepovedlo vládám minulým, začíná se dařit této. Mám na mysli konec stravenek.

Ihned poté, co vláda schválila stravenkový paušál, chtěla si Správa železnic ušetřit práci s agendou a distribucí stravenek.

První návrh zaměstnavatele byl jen paušál, žádné elektronické ani papírové stravenky.

Po proběhlém jednání a věcných argumentech ze strany odborových centrál, zdůrazňuji několika málo, byl tento návrh doplněn o elektronickou formu s možností výběru z těchto dvou možností. Nám přesto chybí varianta papírových, protože spousta zaměstnanců jede na konci měsíce právě na tuto stravenkovou rezervu. Jsou na to prostě zvyklí. Nehledě na to, že v případě paušálu dostanou do výplaty např. místo 120 korunové stravenky příspěvek zaměstnavatele ve výši 68 Kč  + 14  Kč, jež dostávali z FKSP na většině OŘ. Navíc velká část zaměstnanců využívá stravenek opravdu ke stravování a případné zavedení paušálu je od stravování odradí stejně jako přechod k elektronické verzi. Ve většině menších měst se v restauracích elektronické karty nepřijímají. Správa železnic by si měla uvědomit, že Česká republika není jenom Praha. Elektronickou stravenku využívá pouze cca 3 000 zaměstnanců, zbytek papírovou!

Tato nová instituce (stravenkový paušál) je momentálně v plenkách, nikdo pořádně neví, jaký to bude mít dopad na zaměstnance, hlavně pro ty v exekuci nebo v insolvenci.

Dnes byla stravenka poskytnuta za každou odpracovanou směnu, a tedy i přesčasovou. V případě stravenkového paušálu je ovšem za směnu přesčas nikoli stravenkový paušál, ale jakási zvláštní odměna, která dle našeho názoru podléhá exekuci i insolvenci. Na stravenku zatím nikdo nemohl. Tito zaměstnanci na přesčasy zřejmě moc nechodí, ale zaměstnavatel je může v objemu 150 hodin ročně nařídit. A v dnešní době, kdy je zřejmý podstav výpravčích a dalších zaměstnání, nehledě na problémy s COVID-19, je varianta nařízených přesčasů nanejvýš pravděpodobná.

Tato zvláštní odměna je samozřejmě i daňově zatížená. I když zaměstnavatel deklaroval nějaké finanční zvýhodnění, dle nás diskriminující a proti platným právním předpisům.

Proč mají být zaměstnanci Správy železnic pokusnými králíky, nevím, ale vím, že např. České dráhy čekají na to, až co to u nás udělá…

SOSaD proto navrhuje počkat se zavedením stravenkového paušálu až na jednání o podnikové kolektivní smlouvě pro rok 2022, kdy už u jiných „aktiváků“ bude jasné, jak se bude chovat při životě.

Mgr. Lubomír Michalec, předseda FV SŽ SOSaD

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno