Domů Analytický tým Kolektivní smlouva BusLine pro rok 2026 přináší po více než 3 letech...

Kolektivní smlouva BusLine pro rok 2026 přináší po více než 3 letech výraznější navýšení mzdových tarifů! Víme komu poděkovat za dosavadní stagnaci, ignorující extrémní inflaci

146
0

V rámci 3. jednání kolektivního vyjednávání pro rok 2026 byla 10. prosince 2025 krátce po 16. hodině podepsána v sídle advokátní kanceláře TEMPUS v Praze 1 kolektivní smlouva pro období od 1. 1. do 31. 12. 2026, uzavřená mezi BusLine KHK s.r.o. a odborovými organizacemi ZO SOSaD BUS a ZO DOSIA pro BusLine KHK.

Jak už jsme avizovali, v základních parametrech se výkonový tarif řidiče autobusu zvyšuje ze 179,88 Kč na 193,97 Kč hrubého/hodinu, základní tarif ze 155,50 Kč na 168 Kč hrubého/hodinu, odměna za čekání ze 155,50 Kč na 168 Kč hrubého/hodinu. Příplatek za ztížené pracovní prostředí bude 13,44 Kč hrubého/hodinu.

Zatímco kolektivní smlouvu pro rok 2026 se podařilo uzavřít až rekordně rychle v rámci 3. jednání, kauza kolektivní smlouvy pro rok 2025 stále nekončí, i když kolektivní vyjednávání začalo 8. 11. 2024 a v jeho rámci se toho odehrálo hodně. Představovalo nekonečnou sérii jednání  o ničem s podtextem: „Zapomeňte, co jste viděli a slyšeli.“ S účinností od 31. ledna 2025 zaměstnavatel vydal vnitřní mzdový předpis, který představoval vládním nařízením stanovenou odměnu za čekání (1,25 násobek minimální mzdy) 155,50 Kč/hod. Základní tarif a výkonový tarif za jízdu byl zvýšen poprvé od září 2022 ze 172,80 Kč na 179,88 Kč, tzn. o 4,1 % po 2 a ¼ letech, avšak řidiči přišli současně o stabilizační příspěvek za odpracovaná léta, další benefity a škrtaly se jim bez jakéhokoliv vysvětlení i navržené odměn vedoucími středisek. Takže skutečné navýšení žádné. To vše vedle Českým statistickým úřadem prezentované průměrné roční inflace v roce 2022 15,1%, 2023 10,7 % a 2024 2,4 %.

7. 3. 2025 bvl dán první podnět Inspektorátu práce pro Královéhradecký a Pardubický kraj pro porušování zákoníku práce a zákona o kolektivním vyjednávání a 12. března 2025 byla vyhlášena stávková pohotovost odborovými organizacemi DOSIA a SOSaD s podporou řidičů BusLine Královéhradeckého, Libereckého a Pardubického kraje. Odborově organizovaní řidiči a dobrovolně i další podporovatelé vybavili autobusy v těchto krajích plakátky se stručným vysvětlením. Hlavním důvodem stávkové pohotovosti byly nízké mzdové ohodnocení a špatné pracovní podmínky, chování vedení společností holdingu BusLine a soustavné porušování zákoníku práce a zákona o kolektivním vyjednávání, které se už stalo předmětem podnětu Státnímu úřadu inspekce práce.

24. 4. 2025 požádaly obě odborové organizace společně Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) o určení zprostředkovatele, 5. 6. bylo zahájeno řízení MPSV o určení zprostředkovatele, kterého určilo 23. 7. Odbory mu poskytly součinnost a zaměstnavatel BusLine KHK jej ignoroval. 13. 8. 2025 prohlásil zprostředkovatel řízení před zprostředkovatelem za neúspěšné, BusLine podal rozklad proti určení zprostředkovatele, odborové organizace i zprostředkovatel se proti němu vyjádřili a aktuálně spor skončil před rozkladovou komisí MPSV.   

Spolupráce odborových organizací DOSIA a SOSaD byla záhadně ukončena 15. 9. 2025 zajímavým myšlenkovým a osobnostním převratem předsedy ZO DOSIA pro Busline KHK Janem Eyerem, který následně prokázal, že do doby spolupráce se ZO SOSaD BUS zastupoval a po ní od 15. 9. 2025 zastupuje zájmy zaměstnavatele proti zaměstnancům BusLine, které měl zastupovat, a to vše pod vedením místopředsedy OS DOSIA Bc. Schneidera, který v „odborové činnosti“ vodí Jana Eyera „za ručičku“.

9. 12. 2025 podala ZO SOSaD BUS Obvodnímu státnímu zastupitelství pro Prahu 1 a Policii České republiky – Obvodnímu ředitelství policie pro Prahu 1 Oznámení o skutečnostech, nasvědčujících spáchání trestného činu poškození cizích práv podle § 181 trestního zákoníku a trestného činu podvodu podle § 209 trestního zákoníku.

15. září 2025 došlo za doposud nevyjasněných okolností k nečekanému a nepochopitelnému zvratu se záhadným osobnostním i myšlenkovým obratem předsedy ZO OS DOSIA pro BusLine KHK Jana Eyera, který podepsal prohlášení o údajné neshodě mezi odborovými organizacemi, kde jsou všechny informace úplně nepravdivé a lehce vyvratitelné. Nepravdivé prohlášení ten den jako by převzali zástupci zaměstnavatele – jednatelé Ing. Pavel Tomšů a Ing. Radka Janáčková a je základem podvodu, u kterého asistoval za Odborový svaz DOSIA ještě jeho místopředseda Bc. Oldřich Schneider. Díky nepravdivým informacím v prohlášení a dalšímu opakovanému klamání došlo k narušení právního postavení a k újmě na právech členů základní organizace Svazu Odborářů Služeb a Dopravy BUS a všech zaměstnanců BusLine KHK s.r.o..

Novela zákoníku práce, účinná od 1. 8. 2024, přinesla prolomení odborové plurality a umožňuje zaměstnavateli uzavřít kolektivní smlouvu pouze s největší odborovou organizaci. To má samo o sobě obrovský korupční potenciál a přináší účelové machinace s členskou základnou, kdy zaměstnavatel může aktivně přispět k tomu, aby odborová organizace, se kterou se má zájem dohodnout, měla větší počet členů a nově platí, že pokud u zaměstnavatele působí více odborových organizací a do 30 dní se nedohodnou na společném postupu, tak zaměstnavatel má možnost uzavřít kolektivní smlouvu jenom s tou největší, nebo vícero organizacemi, které mají dohromady nejvíc členů, přičemž se vždy posuzuje počet členů, kteří jsou v pracovním poměru u zaměstnavatele. Když se pro tuto cestu zaměstnavatel rozhodne, tak o tomto rozhodnutí musí uveřejnit zprávu a začne běžet další 30denní lhůta, během které se může víc jak polovina zaměstnanců vyslovit proti a zaměstnavatelův záměr tak zablokovat.

Přesně v den podvodu 15. 9. 2025 takové oznámení zaměstnavatel učinil, avšak odmítl poskytnout základní organizaci SOSaD BUS seznam i počty zaměstnanců BusLine KHK. Zaměstnavatel je zároveň podle § 280 odst. 1 písm. c) zákoníku práce povinen se zaměstnanci projednat nejnovější stav a strukturu zaměstnanců, což se za dobu působení naší odborové organizace u BusLine KHK ani jednou nestalo. Podle § 287 odst. 2 písm. h) zákoníku práce je pak zaměstnavatel povinen s odborovou organizací projednat záležitosti uvedené v § 280 zákoníku práce. Neplnění povinností tohoto druhu je již dávno předmětem podnětů Inspektorátu práce.

Početní stav a základní strukturu zaměstnanců zaměstnavatel BusLine KHK oznámil poprvé za celou dobu 17. října 2025 v rámci svolaného jednání v prostorách advokátní kanceláře TEMPUS v Benediktské 7, Praha 1 a ve stejný den podepsal kolektivní smlouvu jen s předsedou odborové organizace DOSIA pro BusLine KHK Janem Eyerem. Výše uvedeným postupem a podvodem došlo k eliminaci naší organizace, práv členů a všech zaměstnanců BusLine KHK s.r.o., daných zákoníkem práce a zákonem o kolektivním vyjednávání.

Přestože nevěříme tomu, že předseda ZO DOSIA pro BusLine KHK jednal 15. září a následně ze své samostatné vůle, musíme z toho vycházet, protože tuto tezi, že jde uskutečněným obratem a podpisem nepravdivého dokumentu 15. září 2025 o jím vymyšlený krok, opakovaně prezentoval na školeních pro řidiče autobusů zaměstnavatele BusLine KHK s.r.o., která se uskutečnila ve dnech 1., 8., 15. a 22.11. v Jičíně na Valdštejnově náměstí 99 ve středisku volného času K-klubu v době od 8 do 14 hodin. Jan Eyer dostal po předchozí dohodě se zaměstnavatelem prostor situaci vysvětlit v úvodních cca 15 minutách pokaždé cca před 25 – 30 řidiči autobusů Busline KHK .

Proti postupu zaměstnavatele se naše odborová organizace ohradila na jednání ke kolektivní smlouvě pro rok 2026 v pražské advokátní kanceláři TEMPUS 28. listopadu 2025 po té, kdy zaměstnavatel neumožnil reakci odborové organizace SOSaD BUS na nepravdivé a zavádějící informace Jana Eyera, prezentované 22.11.2025.

Od doby uskutečnění podvodu 15. 9. 2025 se Jan Eyer už na 2 jednáních se zaměstnavatelem v Praze v advokátní kanceláři TEMPUS 30. 10. a 28.11.2025 přihlásil zástupcům SOSaD ke svým krokům jako samostatným, přitom v případech obou jednání za něj převážně vystupuje a jedná místopředseda Odborového sdružení DOSIA Bc. Oldřich Schneider, který předsedu ZO OS DOSIA Jana Eyera doslova vede a ten vyjadřuje opakovaně neinformovanost až nesvéprávnost v právních otázkách a smluvních vztazích.

V kontextu s dosavadními společně oběma odborovými organizacemi podepsanými písemnostmi je evidentní, že jednatelé holdingu BusLine a BusLine KHK s.r.o. si musejí být vědomi nepravdivosti prohlášení Jana Eyera ze dne 15. 9. 2025. Nadále trvá spor mezi odborovými organizacemi a zaměstnavatelem BusLine KHK s.r.o. ohledně řízení před zprostředkovatelem, který řeší rozkladová komise Ministerstva práce a sociálních věcí. O svoji pohledávku se u zaměstnavatele BusLine KHK s.r.o. podle našich informací hlásí i zprostředkovatel kolektivního vyjednávání a svědek shody odborových organizací SOSaD a DOSIA Ing. Et Ing. Leo Luzar, Ph.D., Politických vězňů 1531/9, Praha 1.

Jan Eyer se v poslední době opakovaně hlásí k tomu, že celý obrat spolu s podvodem ze dne 15.9.2025 vymyslel a je zřejmé, že na to nemá předpoklady ani schopnosti. Dnes už je prokazatelné, že podvod vymyslel a zinscenoval s ním místopředseda OS DOSIA Bc. Oldřich Schneider.

Po podvodném prohlášení ze dne 15. 9. 2025 podepsal Jan Eyer k velkému překvapení závodního výboru ZO SOSaD BUS i zaměstnanců BusLine KHK dne 17. 10. 2025 za odborovou organizaci ZO DOSIA pro BusLine KHK kolektivní smlouvu pro období od 17. 10. do 31.12.2025, která žádné výhody zaměstnancům neposkytuje a jde o „převlečený“ vnitřní předpis na rok 2025, který je zaměstnavatel povinen vydat, pokud nemá uzavřenou kolektivní smlouvu na daný kalendářní rok. Díky několika podvodům, popsaným v trestním oznámení, považujeme kolektivní smlouvu pro rok 2025 za neplatnou a úplně zbytečnou.

Jan Eyer má co vysvětlovat kolegům i orgánům činným v trestním řízení díky podvodu, představujícímu 2 trestné činy. Přejme ZO DOSIA pro BusLine KHK v čele organizace někoho, kdo začne hájit zaměstnance a nikoliv zaměstnavatele, jako tomu bylo kromě krátké a následně popírané spolupráce se ZO SOSaD BUS doposud.

Další podrobnosti, proč vázlo zvyšování mzdových tarifů, jsme uvedli v článku Kolektivní vyjednávání BusLine pro rok 2026 přineslo i první oficiální setkání odborových organizací, jejichž spolupráce byla zpětně a podvodně označena Janem Eyerem za „neshodu“ | sosad.cz

Jindřich Berounský, vedoucí analytického týmu SOSaD

Příloha – Kompletní podepsaná kolektivní smlouva pro rok 2026