Domů Analytický tým Kolektivní vyjednávání BusLine pro rok 2026 přineslo i první oficiální setkání odborových...

Kolektivní vyjednávání BusLine pro rok 2026 přineslo i první oficiální setkání odborových organizací, jejichž spolupráce byla zpětně a podvodně označena Janem Eyerem za „neshodu“

78
0

31. 10. 2025 bylo v Praze 1 v sídle Advokátní kanceláře TEMPUS v Benediktské ulici zahájeno kolektivní vyjednávání zaměstnavatele BusLine KHK s. r. o. se sociálními partnery – Základní organizací Svazu Odborářů Služeb a Dopravy BUS a Základní organizací DOSIA pro BusLine KHK s cílem uzavřít kolektivní smlouvu pro rok 2026.

Za zaměstnavatele byl jednáním pověřen Mgr. Jan Seidl jako právní zástupce společností holdingu BusLine vedle Mgr. Karin Konstantinovové z hostitelské AK TEMPUS, která zastupuje nezletilou majitelku společnosti a její na jednání přítomnou matku, resp. zákonnou zástupkyni Blanku Votrubovou. Zaměstnavatele dále zastupovali jednatelé společností holdingu Busline Ing. Pavel Tomšů a Ing. Radka Janáčková, za správu společností holdingu BusLine Support s.r.o. technický ředitel Bc. Jiří Hokeš a vedoucí personálního oddělení Karolína Čorbová.   

Základní organizaci DOSIA pro BusLine KHK zastupovali její předseda Jan Eyer spolu s místopředsedou Odborového svazu pracovníků dopravy, silničního hospodářství a autoopravárenství Čech a Moravy Bc. Oldřichem Schneiderem. Základní organizaci Svazu Odborářů Služeb a Dopravy BUS zastoupili její místopředseda Jiří Hochman a vedoucí analytického týmu svazu Jindřich Berounský.

Podle očekávání za OS DOSIA převzal iniciativu Bc. Schneider, kterého má předseda ZO Eyer za svého vedoucího a ještě 8. září doufal, že neobhájí pozici v OS DOSIA na sjezdu v Praze ve dnech 12. – 13. září. Právě po tomto sjezdu došlo k záhadnému obratu Jana Eyera a 15. září podpisu podvodného prohlášení o nespolupráci odborových organizací. To vše udělal Jan Eyer před jednáním s 1. náměstkem hejtmana Královéhradeckého kraje Ing. Jarolímkem 19. září a vyjádřenou spokojeností s návrhem kolektivní smlouvy, kopírujícím vnitřní mzdový předpis bez jakéhokoliv navýšení utnul možnost jednání o zlepšení podmínek do konce roku 2025.

Za zmínku stojí, že všechna dosavadní jednání Jana Eyera v rámci boje za zlepšení podmínek pro kolegy řidiče a zaměstnance BusLine přinesla pravý opak. Loajalitu k zaměstnavateli na úkor „zastupovaných“ kolegů. Kolektivní smlouva pro rok 2024 znamenala dokonce v době významné inflace 2 a 1/4 roku bez navýšení mezd a ještě „na zkoušku“ doposud očesání týdne dovolené výměnou za mimořádné volno nebo kafeterii. To vše ještě jako bonus po 2 letech práce u zaměstnavatele.

O to kurióznější je opět po roce nastolená a poměřovaná členská základna obou odborových organizací, ze které vyplynulo na základě prostých prohlášení, že ZO DOSIA, i když její předseda doslova „kašle“ na své členy a všechny zaměstnance BusLine, kterým vytrvale zhoršuje podmínky práce, stoupá její obliba. ZO DOSIA má obrovský úspěch a členy, kteří jí fandí, čím hůře se mají. Už má 31 údajných členů oproti 21 zaměstnancům BusLine KHK, které zastupuje ZO SOSAD BUS.

Obě odborové organizace se shodly na požadovaných 210 Kč/hod výkonového tarifu za jízdu pro řidiče, v případě plnohodnotného 5. týdne dovolené SOSaD připustil i 205 Kč/hod, ale jde jen o frašku. Prostřednictvím Mgr. Seidla se zaměstnavatel jasně vyjádřil, že mzdové navýšení pro rok 2026 vyjde zcela jednoznačně z Přílohy č. 2 ke Smlouvě o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě na území Královéhradeckého kraje, kde je pravidelná aktualizace ceny dopravního výkonu. Objednatel stanovil pro aktualizaci nákladotvorných položek odměny, vyplácené dopravci výchozí referenční hodnotu spotřebitelské ceny pohonných hmot pro motorovou naftu, výchozí referenční výši měsíční hrubé nominální mzdy v ČR, výchozí referenční výši měsíční zaručené mzdy v ČR, odpovídající už neexistující 5. skupině prací a výchozí referenční výši bazického indexu spotřebitelských cen.

Nyní je valorizace mezd závislá jen na růstu průměrné mzdy doprava a skladování, což vedlo k nedostatečnému růstu mzdových nákladových položek díky tomu, že nedošlo vůbec k naplnění příslibů memoranda o zajištění zajištění stabilního fungování veřejné linkové osobní dopravy a sociálního smíru, týkajícího se problematiky odměňování řidičů autobusů. Memorandum podepsali 30. května 2024 ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka, ministr dopravy Martin Kupka, místopředseda Asociace krajů ČR Martin Půta, předseda sekce silniční Svazu dopravy ČR Vladimír Homola, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jan Rafaj, prezident Sdružení ČESMAD Bohemia Josef Melzer a předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Následně bylo memorandum formou nařízení vlády naplněno jen v případě odměny za čekání mezi spoji, vázané na 1,25 násobek minimální mzdy. Výše uvedení zástupci zaměstnavatelů a zaměstnanců se nakonec dohodli, že budou společně pro období od 1. ledna 2025 jednat o uzavření kolektivní smlouvy vyššího stupně. Ministerstvo práce a sociálních věcí slíbilo následnou připravenost rozšířit závaznost uzavřené kolektivní smlouvy vyššího stupně na další zaměstnavatele s převažující činností v odvětví dopravy v souladu se zákonem č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, ve znění pozdějších předpisů. Zůstalo však jen u příslibů a k tomu od té doby už nikdy nedošlo a odměňování řidičů i kolektivní smlouvu vyššího stupně je třeba znovu otevřít.

Zástupci SOSaD prezentovali v rámci 1. jednání kolektivního vyjednávání pro rok 2026 příslib hejtmana Královéhradeckého kraje, že podle zveřejněných indexů Českého statistického úřadu předpokládá navýšení úhrady na mzdové náklady pro rok 2026 o cca 8,5%. Právní zástupce Mgr. Seidel za zaměstnavatele upozornil na to, že podle aktuálního stavu sledovaných a výše uvedených indexů, zveřejněných Českým statistickým úřadem, půjde cca o 7,83%, což se potvrzuje. Z výše uvedeného je zřejmé, jaké navýšení mezd, resp. mzdových tarifů a odměny za čekání lze pro rok 2026 očekávat. Odměna za čekání se zvedne ze 155,50 na 168 Kč, základní tarif by měl kopírovat totéž a výkonový tarif by měl vzrůst ze 179,88 na 193,97 Kč.

Další kolo jednání v rámci kolektivního vyjednávání pro rok 2026 bylo stanoveno na 28. listopadu. Podle našich informací předseda ZO DOSIA pro BusLine KHK Jan Eyer v současnosti zneužívá školení řidičů a prezentuje nepravdivé informace o průběhu uvedeného jednání, kdy mu údajně Berounský ze SOSaD nedokázal odpovědět na nějaké otázky. Za prvé je nutné zdůraznit, jak už je výše uvedeno, že za předsedu Jana Eyera komunikoval místopředsedo OS DOSIA Bc. Schneider a po jednání došlo ke komunikaci kolem zveřejněných článků o Janu Eyerovi na našem webu, kde se žádná nepravdivost neprokázala. Pevně věřím, že si soudný člověk udělá obrázek o myšlenkovém a zřejmě osobnostním zvratu Jana Eyera sám a podle toho bude přistupovat k jeho informacím. Je prokazatelné, že slova i podpisy Jana Eyera na písemných dokumentech nic neznamenají. Proč se to stalo, doposud není vysvětleno.

4. listopadu 2025 oznámilo Obvodní státní zastupitelství pro Prahu 1 naší ZO SOSaD BUS, že ve věci jejího podání ze dne 27. října 2025, týkajícího se možného protiprávního jednání blíže neustanovené osoby vůči Janu Eyerovi v souvislosti s vyjednáváním za účelem uzavření kolektivní smlouvy pro rok 2025, bylo toto postoupeno policejnímu orgánu Obvodního ředitelství policie Praha I k přijetí dalších opatření.

Dnešního dne byla se situací v kolektivním vyjednávání a ohledně jednání Jana Eyera seznámena generální rada SOSaD, ze které vzešlo doporučení informovat zaměstnance BusLine o skutečném stavu kolektivního vyjednávání.

Jindřich Berounský, vedoucí analytického týmu SOSaD