Domů Analytický tým Stávková pohotovost řidičů BusLine se rozšířila o Liberecký a Pardubický kraj

Stávková pohotovost řidičů BusLine se rozšířila o Liberecký a Pardubický kraj

288
0

Od 12. března vyhlášená stávková pohotovost odborovými organizacemi DOSIA a SOSaD má podporu řidičů BusLine Libereckého a Pardubického kraje. To znamená, že vedle řidičů BusLine KHK s.r.o., kterými jsou oba předsedové odborových organizací, se stávková pohotovost týká i dopravců BusLine LK s.r.o. a BusLine Pardubicko s.r.o., tím pádem Libereckého, Královéhradeckého a Pardubického kraje.

Odborově organizovaní řidiči a dobrovolně i další podporovatelé vybavili autobusy v těchto krajích plakátky se stručným vysvětlením. Hlavním důvodem stávkové pohotovosti jsou nízké mzdové ohodnocení a špatné pracovní podmínky, chování vedení společností holdingu BusLine a soustavné porušování zákoníku práce a zákona o kolektivním vyjednávání, které se už stalo předmětem podnětu Státnímu úřadu inspekce práce.

Jednatelé holdingu BusLine Ing. Radka Janáčková a Ing. Pavel Tomšů rozesílají médiím a vydali na svém webu prohlášení skupiny BusLine, ve kterém napadají jednání zástupců Svazu Odborářů Služeb a Dopravy v rámci kolektivní smlouvy jako neodborné, bez znalosti věci a agresivní. V případě mojí osoby dokonce uvádějí zpoždění příchodu na jedno kolektivní vyjednávání, ale už zapomněli které, a že to bylo díky zpoždění veřejné dopravy včetně autobusu BusLine, i když nezaviněnému kvůli sérii nehod na dálnici D10.

O odbornosti zejména jednatelky Ing. Radky Janáčkové v oblasti kolektivního vyjednávání nejlépe svědčí to, že při jednání v advokátní kanceláři TEMPUS v Praze neznala ani základní výměru dovolené podle zákoníku práce nejméně 4 týdny za rok a 20 pracovních dní, na což se musela přede všemi účastníky zeptat přítomné advokátky.

Náš svaz vůbec nezpochybňuje snahu vedení BusLine o zlepšení zázemí na tzv. šoférkách, ale vyjádření, že „Společnost se vždy snaží pro své zaměstnance zajistit co možná nejlepší pracovní, finanční i sociální podmínky pro jejich práci v autobusové dopravě“ je v příkrém rozporu se skutečností a jednáním zejména Ing. Janáčkové se sociálními partnery, které má za odporný hmyz. Přes řádově dvoucifernou inflaci se od září 2022 do konce roku 2024 ani o korunu nezvýšil výkonový hodinový tarif za jízdu a kraje , resp. zástupci objednatelů se odkazují na valorizační mechanismus smluv o závazku veřejné služby, který měl dávno zafungovat. Zvýšení výkonového tarifu za jízdu po 2 a 1/4 roce ze 172,80 na 179,88 Kč se ani v poslední výplatě řidičů neprojevilo díky vyvážení dalšími opatřeními jako odejmutí stabilizačních příspěvků, likvidací benefitů a dokonce i škrtání navržených odměn vedoucími středisek bez jakéhokoliv vysvětlení.

Právě výše uvedené vyjádření jednatelů BusLine je plné nepravdivých, nesprávných a zavádějících tvrzení, které není třeba komentovat a lze si přímo ověřit. Má velký ohlas u samotných řidičů jako důkaz o tom, že jednatelé jsou úplně mimo provozní realitu. Co se týká linky 671900 Rokytnice nad Jizerou – Jablonec nad Nisou – Praha, kterou zajišťuje společnost BusLine Express s.r.o., autor článku tuto linku pravidelně využívá a nespokojenost se mzdou, pracovními podmínkami a jednáním vedení BusLine se týká i řidičů této linky včetně podpory stávkové pohotovosti.

Jindřich Berounský, vedoucí analytického týmu SOSaD