Domů Analytický tým SOSaD musel vedení BusLine KHK opakovaně vyzvat k přerušení „bobříka mlčení“ v rámci „kolektivního...

SOSaD musel vedení BusLine KHK opakovaně vyzvat k přerušení „bobříka mlčení“ v rámci „kolektivního vyjednávání“

340
0

Vedení BusLine KHK i jejich právní zástupci neznají nebo nechtějí znát pravidla kolektivního vyjednávání, která opakovaně porušují. Po jednáních, která představují plané sliby a nově také „plácání“, následuje znovu a znovu spolehlivý proces zapomenutí toho, co bylo dohodnuto, a mlčení.

V rámci BusLine KHK pokračuje hra na schovávanou a namísto kolektivního vyjednávání se sociálními partnery jde o něco jiného. Patrná je snaha udělat všechno pro to, aby se „vyjednávalo“ jen s dosavadní odborovou organizací, která doposud kvalitně hájila zájmy zaměstnavatele, a proto nedošlo za 2 roky k navýšení mzdového ohodnocení, natož k řešení neplnění dohod o provedení práce za úklid autobusů řidiči.

Kdyby nebylo před Vánocemi a nešlo o mzdové a pracovní podmínky řidičů autobusů BusLine KHK, dalo by se celý proces jednání nazvat absurdní fraškou. Ve stručnosti trochu chronologie a faktů:

24. 9. 2024 posílá BusLine KHK „Pozvánku zaměstnavatele BusLine KHK s.r.o. pro odborové organizace ke kolektivnímu vyjednávání na rok 2025“ s termínem 8. 11. 2024 v 8:00 hodin v sídle advokátní kanceláře TEMPUS v Praze 1. Podepsali ji oba jednatelé – Ing. Tomšů a Ing. Janáčková.

8. 11. 2024 v rámci 1. jednání ke kolektivnímu vyjednávání k našemu překvapení zaměstnavatel i přes svolání jednání nemá žádný návrh kolektivní smlouvy, a tak se předkládá společný návrh ZO SOSaD BUS a ZO DOSIA, předtím dohodnutý oběma předsedy. Zaměstnavatel přislíbil dodání svého návrhu, který bude obsahovat již společně dohodnuté úpravy textu z návrhu odborových organizací týden před dalším svolaným jednáním na 29. 11. 2024. K tomu však ani přes písemnou urgenci ze dne 25. 11. nedošlo.

29. 11. 2024 zaměstnavatel předkládá v papírové podobě svůj návrh kolektivní smlouvy bez uvedení jakékoliv částky mzdy základního i výkonového tarifu (čeká na indexaci cen dopravního výkonu) a přílohu č. 3 „Prémiové ukazatele a sazby“, která se omezila na hodnocené cíle a úkoly zaměstnance (hodnotící kritéria pro prémiovou složku mzdy). V případě řidičů jde o 55 bodů toho, co musí podle zaměstnavatele splnit. To je úplně v rozporu s tím, co bylo dohodnuto 8. listopadu. Mělo jít o tabulku s bodově ohodnocenými kritérii podle jejich vážnosti a nad nimi byla avízovaná diskuse. Na výtku, proč zaměstnavatel neposlal svůj návrh elektronicky podle původního příslibu, právní zástupce BusLine Mgr. Seidel odpověděl, že na náš odborový návrh bylo reagováno přímo na jednání 8. 11. ústně, a tím byla litera zákona naplněna. Vedle výše uvedeného příslibu zaslání svého návrhu zaměstnavatelem zákoník práce i zákon o kolektivním vyjednávání říkají zřetelně: „Smluvní strana je povinna na návrh písemně odpovědět bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 7 pracovních dnů, není-li dohodnuta jiná doba, a vyjádřit se k těm návrhům, které nepřijala.“     

V rámci jednání 29. 11. jsme se od právní zástupkyně majitelky společností BusLine Mgr. Konstantinovové dozvěděli, že kolektivní vyjednávání jsme svolali my jako odbory, což je jasným důkazem pozvánky vyloučeno, a nemohla to být ani DOSIA, když neměla svůj návrh a po předchozí dohodě obou předsedů přijala návrh SOSaD jako společný. Následně došlo ze strany Mgr. Konstantinovové ke zpochybňování návrhu jako společného, když odborová organizace DOSIA podle ní 8. 11. nevypadala, že by ze 100% souhlasila s dokumentem, který byl zaměstnavateli předložen. Podle ní to následně poslali odborové organizaci a teď tady sedíme nad dokumentem, o kterém se máme bavit. Odborovou organizací se myslí ZO DOSIA a průběh jednání 29. 11. prokázal kooperaci zaměstnavatele se ZO DOSIA s cílem eliminovat ZO SOSaD BUS. Opět došlo k příslibu elektronického zaslání kolektivní smlouvy s návrhy částek ve mzdové části do čtvrtka 5. prosince. Jako obvykle zapomeňme a přirozeně nic nepřišlo.

Příběh marného čekání na přislíbené a zákoníkem práce, resp. zákonem o kolektivním vyjednávání jasně dané, končíme informací, že ZO SOSaD BUS poslala datovou schránkou 5. 12. a dnešního dne – 15. 12. výzvy k zaslání návrhů kolektivní smlouvy zaměstnavatele se zapracovanými připomínkami a s doplněnými návrhy částek tarifní mzdy a dalšími položkami odměňování. (Zároveň jsou opakovaně požadovány a přirozeně nedodány zápisy z obou jednání – 8. a 29. 11.)

Po uplynutí 7 pracovních dnů od dnešní poslední výzvy k přerušení „bobříka mlčení“ už přijde na řadu Inspektorát práce.

Úplnou perličkou na závěr je skutečnost, že předseda ZO SOSaD BUS Milan Zimmermann obdržel 13. 12. rozvrh směn řidiče na období 16. 12. – 31. 12., který představuje velice zásadní a velmi negativní změnu režimu práce, kterou zaměstnavatel opět opomněl projednat s příslušnou odborovou organizací. V kontextu s výší prémiové složky v poslední době a dalšími akcemi zejména jednatelky Ing. Janáčkové, decentně označitelnými jako nepřímý nátlak na něj a pokus o znepříjemnění pracovních podmínek, to má všechny prvky diskriminace jeho osoby z důvodu odborové činnosti, čímž dochází k porušování zákoníku práce, §16, odst. 2. To je na další podnět Inspektorátu práce. A do třetice se bude Inspektorát práce zabývat zřejmě již propíraným úklidem autobusů řidičů.

Jindřich Berounský, vedoucí analytického týmu SOSaD