Kolektivní vyjednávání s představiteli firem holdingu BusLine vnímají zástupci Svazu Odborářů Služeb a Dopravy jako špatně zinstruovanou kovbojku, která významu sousloví kolektivní vyjednávání vůbec neodpovídá. 31. ledna se obě odborové organizace pokusí dohodnout kolektivní smlouvu, na jejíž základních parametrech se shodly. V krátkosti shrneme jen to nejdůležitější, co se v poslední době odehrálo.
Po zbytečných jednáních 8. a 29. listopadu minulého roku, ze kterých nejsou zápisy a jako by se ani neodehrála, zaměstnavatel představil svůj návrh kolektivní smlouvy 27. prosince loňského roku. Ten v základních parametrech představuje výkonový tarif za řízení 172,80 Kč hrubého/hodinu, což je stále stejný a nepřijatelný stav od září 2022. Základní tarif a tarif za čekání vedle toho „nabízí“ vedení BusLine přesně minimum, které zaručuje řidičům novelizované Nařízení vlády č. 589/2006, kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě. Podle § 9a výše uvedeného nařízení přísluší členu osádky autobusu za každou celou hodinu čekání mezi spoji ve výši 1,25 násobku hodinové minimální mzdy. To s novou minimální mzdou představuje právě přesně 155,50 Kč/ hrubého/hodinu.
2. ledna letošního roku obdržela ZO SOSaD BUS datovou schránkou jinak nedatovaný dopis jednatelů Ing. Janáčkové a Ing. Tomšů, kterým představují doposud s odbory neprojednaný vnitřní předpis „Odměňování a benefity“, údajně vydaný 31. prosince 2024 s účinností od 1. ledna 2025 pro období od 1. ledna 2025 do 31. prosince 2025. Oproti příslibu z posledního jednání 29. listopadu, že případný vnitřní předpis bude kopírovat minimálně podmínky stávající kolektivní smlouvy, toto opět neplatí. Vnitřní předpis přináší snížení příplatků za přesčas ze 30% na 25% a hlavně snížení příplatků za práci o sobotách a nedělích ze 30 na 15%.
22. ledna vypravili jednatelé holdingu BusLine Ing. Pavel Tomšů a Ing. Radka Janáčková dopis s pozvánkou na kolektivní vyjednávání v pátek 31. ledna 2025 v Praze v advokátní kanceláři TEMPUS. Součástí dopisu je tabulka, reagující na dosavadní návrhy obou odborových organizací (SOSaDu z 9.1. a ZO OS DOSIA z 15.1.). Stanovisko představuje zamítnutí veškerých návrhů odborových organizací a v případě příplatků uvádí, že neklesnou pod hodnoty roku 2024.
24. ledna 2025 informoval vedení BusLine dopisem předseda ZO SOSaD BUS Milan Zimmermann, že nesouhlasí se stanovisky BusLine k návrhům obou odborových organizací a zároveň potvrdil, že ZO SOSaD BUS je se ZO DOSIA pro BusLine KHK ve shodě v základních a zásadních parametrech kolektivní smlouvy. Závěrem uvedl doslova: „Našim společným cílem je uzavřít důstojnou kolektivní smlouvu pro zaměstnance BusLine KHK s.r.o., a to neprodleně.“
V pátek 31. ledna se obě odborové organizace pokusí uzavřít kolektivní smlouvu tak, aby její výhody oproti nevýhodnému mzdovému předpisu zaměstnavatele platily již od 1. ledna. V případě, že kolektivní smlouva nebude podepsána a od zaměstnavatele dojde k dalším obstrukcím, seznámíme jej s připraveným podnětem pro zahájení řízení o porušování pracovněprávních předpisů Státnímu úřadu inspekce práce – Oblastnímu inspektorátu práce pro Královehradecký a Pardubický kraj. Vedle toho dojde k medializaci situace a protiprávního postoje vedení BusLine.
Jindřich Berounský, vedoucí analytického týmu Svazu odborářů Služeb a dopravy