Domů Analytický tým Začalo kolektivní vyjednávání v rámci BusLine KHK a už víme, proč přes vysokou...

Začalo kolektivní vyjednávání v rámci BusLine KHK a už víme, proč přes vysokou inflaci nedostali řidiči 2 roky přidáno

1014
0

8. 11. 2024 bylo v Praze 1 v sídle Advokátní kanceláře TEMPUS v Benediktské ulici zahájeno kolektivní vyjednávání zaměstnavatele BusLine KHK s. r. o. se sociálními partnery – Základní organizací Svazu Odborářů Služeb a Dopravy BUS a Základní organizací DOSIA pro BusLine KHK.

Účastníky kolektivního vyjednávání přivítala Mgr. Karin Konstantinovová za hostitelskou AK TEMPUS s tím, že zastupuje nezletilou majitelku společnosti Týnu V. a její matku, resp. zákonnou zástupkyni Blanku Votrubovou. Dále byl představen Mgr. Jan Seidl jako právní zástupce společností holdingu BusLine. Zaměstnavatele zastupovali jednatelé Ing. Pavel Tomšů a Ing. Radka Janáčková, technický ředitel Bc. Jiří Hokeš a vedoucí personálního oddělení Karolína Čorbová.   

Základní organizaci DOSIA pro BusLine KHK zastupovali její předseda Jan Eyer spolu s místopředsedou Odborového svazu pracovníků dopravy, silničního hospodářství a autoopravárenství Čech a Moravy Bc. Oldřichem Schneiderem. Základní organizaci Svazu Odborářů Služeb a Dopravy BUS zastoupili její předseda Milan Zimmermann, právník SOSaD JUDr. Jiří Rokos a vedoucí analytického týmu svazu Jindřich Berounský.

Úvodem bylo zaměstnavatelem poděkováno předsedovi ZO DOSIA Eyerovi za dosavadní korektní přístup, zástupci SOSaD čelili naopak výtkám za negativní informace o zaměstnavateli na webu svazu.

Zaměstnavatel projevil zájem o počty zastupovaných zaměstnanců oběma odborovými organizacemi. Po prezentaci počtů, ze kterých vyplývala nepatrná dominance ZO SOSaD BUS, se po další telefonické komunikaci v průběhu jednání najednou zvýšil údajný počet členů, zastupovaných ZO DOSIA, více než 3 násobně!     

Zaměstnavatel v rámci zahájení kolektivního vyjednávání nepředložil žádné návrhy. Po předchozí komunikaci a po dohodě předsedů ZO SOSaD BUS a ZO DOSIA byl předložen návrh SOSaD jako společný. To v několika částech jednání nepochopil místopředseda odborového svazu DOSIA Bc. Oldřich Schneider, který některé „společné návrhy“ rozporoval a žádal tak paradoxně jejich vysvětlení namísto obhajoby před zaměstnavatelem. To vyznělo jako by zastupoval zaměstnavatele a nikoliv zaměstnance, pro které by měl být platným účastníkem kolektivního vyjednávání. To vše za většinou němého přihlížení předsedy ZO DOSIA Eyera.

Zástupci SOSaD už brzy během jednání pochopili, proč se řidiči BusLine KHK a BusLine LK, které pan předseda Eyer zastupuje, už 2 roky nedočkali vedle obrovské inflace žádného nárůstu mezd a ještě 2 roky uklízejí zadarmo autobusy, i když mají v kolektivní smlouvě pod bodem 7.5. garantováno, že úklid autobusů bude řešen dodavatelsky a uklízečem/uklízečkou autobusů na základě dohody o provedení práce nebo o provedení pracovní činnosti.

Právě úklid autobusů se stal prvním sporným tématem v návaznosti na zaměstnavatelem kritizovaný článek Úklid autobusů a zajímavá hra na schovávanou jednatelů holdingu BusLine | sosad.cz. Podle zaměstnavatele je právně v pořádku, že mají řidiči BusLine KHK dohody o provedení práce s firmou OveLine s.r.o., ale od října 2022 doposud z nich neplynula ani koruna mzdy, i když uklízejí. Údajně je v turnusech řidičů prostor pro úklid a právní zástupce firem BusLine Mgr. Jan Seidl považuje úklid jako součást pracovní náplně řidiče. Zástupci SOSaD oponovali skladbou turnusů, kde úklid prokazatelně řešen není, a katalogem prací. Zaměstnancům BusLine KHK, resp. OverLine  doporučí odeslat firmě OverLine výzvy k zaplacení dlužné mzdy.     

To nejdůležitější, co řidiče BusLine zajímá, je mzdová oblast, kde již 2 roky třou bídu s nouzí a její propad dohánějí extrémní přesčasovou prací. Za sociální partnery byl předložen návrh základního tarifu řidiče ve výši 2,1 násobku minimální mzdy, což by podle vládního nařízení a predikce průměrné hrubé měsíční nominální mzdy v národním hospodářství pro rok 2025 bylo 236,25 Kč/hod. Součástí návrhu je opuštění dosavadního rozdělení na základní (144 Kč/hod) a výkonový tarif (172,80 Kč/hod).  

Druhou nejzajímavější oblastí kolektivního vyjednávání je dovolená, kterou návrh kolektivní smlouvy odborů vrací na 200 hodin, resp. 25 dní oproti stávajícímu stavu. (160h/20 dní). Zaměstnavatel oponoval údajnými pozitivními ohlasy zaměstnanců na mimořádné pracovní volno v rozsahu až 5 pracovních dnů, které lze čerpat při vyčerpání původní základní výměry dovolené 20 dní do 31. 10. daného roku s tím, že jej řada řidičů nevyčerpá a nabízí převedení náhrady mzdy ve výši průměrného výdělku do benefitního programu tzv. kafeterie. Zástupce DOSIA Bc. Schneider navrhl možnost převedení částky této náhrady na penzijní připojištění.  

Zaměstnavatel se seznámil s návrhem kolektivní smlouvy a po proběhnuvší diskusi si vzal čas na zvážení svých ekonomických možností a vytvoření vlastního návrhu kolektivní smlouvy, kterou podle svého příslibu zašle sociálním partnerům elektronicky na dohodnuté e-mailové adresy s týdenním předstihem před dalším jednáním 29. listopadu.

Do termínu dalšího jednání ZO SOSaD BUS zjistí názor řidičů BusLine KHK na výměru dovolené versus čerpání náhradního volna či peněžní náhrady.

Za zmínku stojí, že v průběhu jednání chválily oba jednatele firem BusLine (Ing. Tomšů) a (Ing. Janáčkovou) zákonná zástupkyně majitelky Blanka Votrubová i její právní zástupkyně Mgr. Konstantinovová, které vyzdvihovaly náročná jednání s objednateli a skvělé ekonomické výsledky. Doslova z nich čišel dojem, že oba jednatelé by se pro blaho zaměstnanců roztrhali a péče o řidiče je na vynikající úrovni. Tomu zřejmě podlehl i předseda ZO DOSIA Jan Eyer, o kterém celá řada řidičů neví, že je zastupuje a už vůbec netuší jak. Nicméně radost majitelky a její právní zástupkyně z vedení jejích firem a ekonomických výsledků se 2 roky nepromítly zejména směrem k řidičům. To odcházejí za lepším a občas nemá kdo jezdit.

Komu nejsou lhostejné podmínky, za kterých bude pracovat v roce 2025 a v dalším období, má možnost písemně určit, která odborová organizace za něj má jednat. Není vůbec třeba stát se členem odborové organizace.

O zastupování ze strany ZO SOSaD BUS v pracovněprávních vztazích lze požádat písemně na e-mailové adrese sosad.bus@seznam.cz, případně předat písemné pověření k zastupování předsedovi ZO SOSaD BUS Milanovi Zimmermannovi. Toho lze také požádat o připravený formulář.  

Je třeba mít na paměti, že v oblasti působnosti odborové organizace § 286 zákoníku práce, odst. 6) říká:  Působí-li u zaměstnavatele více odborových organizací, jedná za zaměstnance v pracovněprávních vztazích ve vztahu k jednotlivým zaměstnancům odborová organizace, jíž je zaměstnanec členem. Za zaměstnance, který není odborově organizován, jedná v pracovněprávních vztazích odborová organizace s největším počtem členů, kteří jsou u zaměstnavatele v pracovním poměru, neurčí-li tento zaměstnanec jinak.

                                                                                                       

Jindřich Berounský   vedoucí analytického týmu SOSaD