Taškařice, která měla být původně kolektivním vyjednáváním, přinesla 2 úplně zbytečná jednání 8. a 29. listopadu minulého roku, o kterých jsme referovali, stejně jako o „bobříkovi mlčení“, kterým zaměstnavatel BusLine KHK s.r.o. vyjádřil ignoraci zákoníku práce i zákona o kolektivním vyjednávání. Vedení BusLine KHK doposud „nasbíralo“ hodně bodů co by přestupků, řešených zákonem č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, a ve svém tažení za horší podmínky řidičů dává arogantním způsobem najevo, že řidiče autobusů má obrazně, ale trefně řečeno za „darmožrouty“ a odbory za odporný hmyz.
Následně se omezím jen na stručný výčet událostí a významnějších momentů, které nastaly po opakovaných písemných výzvách ZO SOSaD BUS k písemné reakci zaměstnavatele v rámci kolektivního vyjednávání. „Bobříka mlčení“ zaměstnavatel přerušil až 27. prosince loňského roku, když v příloze dopisu, podepsaného oběma jednateli – Ing. Janáčkovou a Ing. Tomšů, představil svůj návrh kolektivní smlouvy (KS). Co se týká toho nejdůležitějšího, čili mzdového ohodnocení, návrh představuje doslova výsměch. Základní tarif pro řidiče silničních motorových vozidel 155,50 Kč hrubého/hodinu, výkonový tarif 172,80 Kč hrubého/hodinu a tarif za čekání 155,50 Kč hrubého/hodinu. K návrhu oba jednatelé uvádějí: „Návrh znění byl připraven zejména na základě předpokládaného finančního vývoje společnosti, předpokládaného inflačního vývoje a cen autobusové dopravy v roce 2025. V tomto okamžiku ještě nemáme k dispozici všechny ekonomické parametry pro příští rok, nicméně na tyto budeme reflektovat, jakmile je obdržíme. Navrhujeme projednat přiložený návrh. S ohledem na skutečnost, že máte nyní k dispozici komplexní návrh kolektivní smlouvy včetně všech příloh, dovolujeme si Vás s odkazem na níže uvedené ustanovení zákoníku práce požádat, abyste společnosti poskytli ve lhůtě 30 dnů informaci o tom, zda jste se shodli mezi sebou na vzájemném postupu.“ (Pozn. myšleno obě odborové organizace SOSaD a DOSIA).
2. ledna letošního roku obdržela ZO SOSaD BUS datovou schránkou jinak nedatovaný dopis jednatelů Ing. Janáčkové a Ing. Tomšů, kterým představují vnitřní předpis „Odměňování a benefity“, údajně vydaný 31. prosince 2024 s účinností od 1. ledna 2025 pro období od 1. ledna 2025 do 31. prosince 2025. Oproti příslibu z posledního jednání 29. listopadu, že případný vnitřní předpis bude kopírovat minimálně podmínky stávající kolektivní smlouvy, toto opět neplatí.
S ironickým přáním šťastného vstupu do roku 2025, hodně zdraví a spokojenosti od obou jednatelů přináší vnitřní předpis snížení příplatků za přesčas ze 30% na 25% a hlavně snížení příplatků za práci o sobotách a nedělích ze 30 na 15%. Příloha č. 1 dokonce v článku 1.1.6. nastolila novinku, a to ztrátu nároku na jízdní výhody – zaměstnaneckou čipovou kartu pro zaměstnance a rodinné příslušníky v případě nepřítomnosti zaměstnance v práci (nemoc či neplacené volno) po dobu delší než 30 kalendářních dnů za rok 2025.
Výstřelem svého návrhu kolektivní smlouvy 27. prosince a 2. ledna vnitřního předpisu „Odměňování a benefity“ s jeho skandálním obsahem zaměstnavatel BusLine KHK odhalil, co sledoval bojkotem kolektivního vyjednávání a „bobříkem mlčení“. Jeho cílem bylo právě navození situace pro vnitřní předpis a další úspory na řidičích. Tyto jde eliminovat novou kolektivní smlouvou a zaměstnavatel už musí počítat se sankcemi, jejichž rozsah zákon č. 251/2005 Sb. upravuje.
4. ledna 2025 ZO SOSaD BUS oslovila dopisem předsedy Milana Zimmermanna ZO DOSIA a prezentovala stanovisko ke KS zaměstnavatele ze 27. prosince s výzvou ke společnému postupu. Oponentní odborový návrh ve vztahu k arogantnímu jednání a návrhu zaměstnavatele obsahuje ve mzdové oblasti základní tarif pro řidiče 190 Kč hrubého/hodinu, výkonový tarif 235 Kč hrubého/hodinu, tarif za čekání 160 Kč hrubého/hodinu. Od té doby předsedové obou odborových organizací komunikují a je potřeba společného postupu. Z praxe absolvovaných kolektivních vyjednávání a s ohledem na vývoj kolektivních smluv vyššího stupně po loňském memorandu, týkajícím se řidičů autobusů, by se výsledek v případě výkonového tarifu a nekompromisního společného postupu odborů po dlouhodobě neřešené inflaci neměl dostat pod 210 Kč hrubého/hodinu.
Od 7. ledna 2025 je řidičům předkládán dispečery spolu s vnitřním předpisem odměňování a benefity antedatovaný dokument z údajného 29. 4. 2024 „Popis pracovní pozice – náplň práce BusLine KHK s.r.o.“ pro řidiče motorových vozidel s platností od 30. 4. 2024. Uvedená písemnost je předkládána k podpisu převážně v časové tísni a řidiči se s ní nemohou řádně seznámit před podpisem. I když se řidiči správně rozhodnou 8 měsíců zpětně antedatovaný dokument nepodepsat, je následně opatřen záznamem: „Seznámen byl, podepsat odmítl.“ Dokument obsahuje dokonce povinnosti řidiče, které z jeho strany nelze plnit, neboť nejsou vytvořeny podmínky pro splnění požadovaného. V rozporu se zákoníkem práce se zaměstnavatel opět snaží přenést na řidiče sankce ze závazků s objednatelem dopravy.
Vyzýváme tímto všechny řidiče BusLine, aby žádný takovýto antedatovaný dokument nepodepisovali. Předseda ZO SOSaD BUS Milan Zimmermann vyjádřil dopisem jednatelům BusLine ze dne 12. ledna 2025 zásadní nesouhlas s uvedeným dokumentem a vyzval je k neprodlenému ukončení této aktivity, která je zjevnou manipulací a podvodem! V dopise předseda Zimmermann doslova mj. uvádí: „Vámi bez projednání s odborovými organizacemi stanovený popis pracovní pozice – náplň práce pro řidiče má povahu svévolně stanoveného vnitřního předpisu. Zákoník práce (ZP) zakazuje, aby vnitřní předpis ukládal zaměstnanci povinnosti nebo zkracoval jeho práva stanovená ZP. Odchýlí-li se zaměstnavatel od tohoto zákazu, nepřihlíží se k tomu. Vnitřní předpis nesmí být v rozporu s právními předpisy ani být vydán se zpětnou účinností, jinak je zcela nebo v dotčené části neplatný.„
Pro doplnění mozaiky činnosti ZO SOSaD BUS je třeba závěrem doplnit, že 9. ledna 2025 odeslal předseda ZO SOSaD BUS Milan Zimmermann datovou schránkou vedení BusLine dopis s připomínkami a návrhy ke kolektivní smlouvě, předložené zaměstnavatelem, a opakovaně požádal o zaslání zápisů z jednání v sídle AK TEMPUS ve dnech 8. a 29. listopadu minulého roku. Zároveň dopisem informoval o oslovení ZO OS DOSIA pro BusLine KHK s výzvou ke spolupráci ze dne 4. ledna a ohradil se proti vnitřnímu předpisu „Odměňování a benefity“, který doposud nebyl s odborovými organizacemi projednán a oproti původním příslibům představuje horší podmínky než původní kolektivní smlouva.
Hodně zdraví a štěstí v roce 2025 všem zaměstnancům BusLine
Jindřich Berounský, vedoucí analytického týmu SOSaD