16. 10. 2024 vypravil Svaz Odborářů Služeb a Dopravy dopisem č.j. SOSaD/2024-111 vládě České republiky a Vrchnímu státnímu zastupitelství Upozornění na obecné ohrožení v železničním provozu v České republice na úsecích železničních tratí a železničních stanic, kde došlo k eliminaci liniového vlakového zabezpečovače LS a jeho traťové části z důvodu plánované nebo postupně realizované implementace evropského vlakového zabezpečovače ETCS!
Upozornění bylo 21. 10. 2024 zasláno dopisem č.j. SOSaD/2024-113 na vědomí Agentuře Evropské unie pro železnice (ERA) a v rámci Evropské komise generálním ředitelstvím, jejichž gesce se provozu na evropské železnici a jeho bezpečnosti týká. Níže pro připomenutí úvodní, ale zásadní pasáže dopisu:
Ministerstvo dopravy, Drážní úřad a Drážní inspekce svojí činností v rozporu se zásadami bezpečnosti železničního provozu a Směrnicí (EU) 2016/798 o bezpečnosti železnic úmyslně způsobily a stále způsobují podle § 272 Trestního zákoníku obecné nebezpečí tím, že vydávají lidi (cestující a vlakový personál) v nebezpečí smrti nebo těžké újmy na zdraví nebo cizí majetek v nebezpečí škody velkého rozsahu.
Usnesením vlády č. 795 ze dne 13. 9. 2021 (dále také jen „Usnesení vlády č. 795“) byl schválen „Plán moderního zabezpečení české železnice – implementace evropského vlakového zabezpečovacího zařízení ETCS“ (dále jen „NIP 2021“), který představuje aktualizaci dokumentu „Národní implementační plán ERTMS“ (dále jen „NIP 2017“).
Na str. 8 NIP 2021 se uvádí: „Problematika implementace ETCS byla v uplynulém období projednána v rámci Pracovní komise ke zvýšení bezpečnosti železničního provozu (dále jen „Bezpečnostní komise“), jejímiž členy jsou vedle zástupců Ministerstva dopravy také zástupci Správy železnic, Drážního úřadu, Drážní inspekce, dopravců, akademické sféry a strojvedoucích. Od roku 2020 byla postupně upřesňována připravovaná strategie implementace traťové části ETCS včetně postupného zavádění výhradního provozu vlaků pod dohledem tohoto systému.“; na str. 12 NIP 2021 je uvedeno: „Jelikož implementace ETCS na stávající používaný systém LVZ LS (a s tím související rozdělení kolejových úseků) zhoršuje propustnost tratí, bylo rozhodnuto, že na tratích, které budou vybaveny ETCS, bude v dostatečném časovém odstupu vyřazen systém LVZ LS z provozu.“.
Z uvedeného plyne, že Drážní inspekce (DI) a Drážní úřad (DÚ), resp. jejich zástupci v tzv. Bezpečnostní komisi, museli být dopředu obeznámeni s faktem, že „národní zabezpečovač“ bude delší dobu vyřazen z provozu před spuštěním ETCS. Fakt, že zástupci DI a DÚ se žádným způsobem nevymezili vůči NIP 2021, vyplývá ze zápisů z tzv. Bezpečností komise, neboli se evidentně ztotožnili se zněním NIP 2021, jehož obsah musí z úřední povinnosti znát. Ani DI, ani DÚ proti NIP 2021 nezasáhly.
Předseda SOSaD Jan Kadečka obdržel na začátku června dopis od Agentury Evropské unie pro železnice Ref. Ares(2025)4299417-28/05/2025, který podepsal výkonný ředitel ERA Pio Guido, odborné stanovisko ERA, které v případě NIP a a výše uvedené problematiky potvrzuje názor našeho odborového svazu:
Vážený pane Kadečko,
Ve Vašem dopise SOSaD/2024-114 ze dne 21. října 2024 (registrován pod ERAINT(2024)4032) jste oslovil Evropskou agenturu pro železnice (dále jen „Agentura“) ve věci Vaší iniciativy (dopisů) adresovaných Vládě České republiky a Vrchnímu státnímu zastupitelství, týkajících se činností Ministerstva dopravy, Drážního úřadu a Drážní inspekce. Ve Vašich dopisech adresovaných těmto institucím uvádíte řadu možných rizik v železničním systému ČR.
Agentura tyto dopisy prostudovala. Níže uvádíme technická stanoviska Agentury, která nejsou právně závazná:
Zavedení Evropského systému řízení vlaků (ETCS) na české železniční síti a s tím spojené vyřazení stávajícího zabezpečovacího systému třídy B (LVZ LS) z provozu.
Z Vašeho dopisu agentura vyvozuje, že podle Národního implementačního plánu (NIP) 2017 a Národního implementačního plánu (NIP) 2021 existuje rozdíl v přístupu k načasování vyřazení systému třídy B z provozu při zavádění systému ETCS v síti.
Z technického hlediska existují při zavádění systému ETCS v síti nebo na trati dva hlavní přístupy:
1) Zavedení systému ETCS jako překryvného systému k existujícímu zabezpečovacímu systému třídy B. To umožňuje smíšený provoz vozidel vybavených systémem ETCS a vozidel, která systémem ETCS dosud vybavena nejsou, a migraci na ETCS pro oddělení palubního a traťového systému;
2) Zavedení systému ETCS jako jediného zabezpečovacího systému již bez přítomnosti zabezpečovacího systému třídy B. To je možné pouze tehdy, pokud jsou všechna vozidla vybavena systémem ETCS před jeho zapnutím.
Migrace traťového systému na ETCS závisí na migraci vozidel na ETCS.
V prvním případě instalace systému ETCS v překryvném systému (1) a jeho uvedení do provozu nelze stávající zabezpečovací systém třídy B vyřadit z provozu dříve, než
- jsou všechna vozidla vybavena systémem ETCS
- všechna vozidla jezdí v režimu ETCS
V druhém případě instalace systému ETCS jako jediného zabezpečovacího systému nelze stávající zabezpečovací systém třídy B vyřadit z provozu dříve, než:
- jsou všechna vozidla vybavena systémem ETCS,
- je systém ETCS zapnutý.
Během migrace ze zabezpečení třídy B na ETCS není přijatelné, aby byla negativně ovlivněna celková úroveň bezpečnosti železničního systému. Žádný vlakový zabezpečovací systém nelze vyřadit z provozu, dokud nebude zaveden nový (ETCS) a všechna vozidla nebudou systémem ETCS vybavena a schválena.
Při analýze této problematiky z právního hlediska je třeba zdůraznit, že podle článku 6(4) nařízení Komise (EU) 2016/919 (TSI CCS)1 musí členské státy vypracovat národní prováděcí plány, aby dosáhly souladu s TSI CCS. Ustanovení v bodě 7.4.4. přílohy I výše uvedeného nařízení dále podrobně popisují obsah těchto plánů, včetně „podrobného harmonogramu pro vybavení těchto tratí systémem ETCS a vyřazení systémů třídy B z provozu“.
Vzhledem k tomu, že právní rámec nedefinuje podrobný postup pro vypracování národního prováděcího plánu (NIP), je odpovědností členských států zajistit, aby v rozhodovacím procesu byly zohledněny všechny klíčové faktory a relevantní potenciální bezpečnostní rizika. v souladu s článkem 4(1) směrnice (EU) 2016/798 o bezpečnosti železnic.
Součástí dopisu je pak řešení činnosti Drážní inspekce a problémů vozidel řady 845/945, které rozebereme příště.
Připomeňme si, že ironií osudu 5. června 2024 byla Usnesením Vlády č. 362 schválena aktualizace Národního implementačního plánu (NIP) ETCS. Ve stejný den večer – ve 22.49 došlo v Pardubicích k tragické srážce vlaků RJ 1021 Praha – Košice – Čop dopravce RegioJet a Nex 41340 Bratislava – Bremerhaven dopravce ČD Cargo. V jednom z osobních vozů – lehátkovém Bcmz našly smrt 4 cestující ženy a jeho stav totální demolice na první pohled ukázal, že dopravce RegioJet má jako subjekt odpovědný za údržbu co vysvětlovat. Systém údržby ECM, definovaný Směrnicí evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/798, o bezpečnosti železnic, je podle všeho u tohoto dopravce jen fiktivní a vůz, kde zahynuli cestující, se na kolejích neměl nikdy objevit.
Drážní inspekce vydala k výše uvedené mimořádné události 28. května před smutným ročním výročím tragédie Informaci o dosavadním pokroku v šetření, která nijak nepřekvapuje, protože pokrok se nekoná a ani konat nemůže. K činnosti Drážní inspekce vydal Analytický tým SOSaD obsáhlý materiál, který obdrží vláda ČR a budeme o něm informovat. Nejen v kontextu s pardubickým železničním neštěstím je tragické, že nadále platí kompletní závěr původního dopisu vládě České republiky a Vrchnímu státnímu zastupitelství ze dne 16. 10. 2024 s urgentní výzvou, která bude doslovně okopírována:
Vzhledem k tomu, že na opatřeních a krocích, které představují obecné ohrožení, se podílejí Ministerstvo dopravy, Drážní úřad, Drážní inspekce, a v České republice nelze zajistit objektivní šetření mimořádných událostí, s Ministerstvem dopravy se stěžejním odborem drážní dopravy bez odborné erudice nelze žádnou odbornou problematiku v oblasti bezpečnosti železnice řešit, informujeme tímto o situaci Agenturu Evropské unie pro železnice a vyzýváme Vládu České republiky k radikálnímu řešení resortu dopravy v oblasti bezpečnosti železnice!
Vyzýváme k neprodlenému zajištění opatření k obnovení funkce liniového vlakového zabezpečovače LS na všech úsecích tratí a železničních stanic, kde probíhá nebo proběhne implementace evropského vlakového zabezpečovače ETCS!
Vyzýváme k neprodlenému zajištění odborné erudice odboru drážní dopravy Ministerstva dopravy, Drážního úřadu a Drážní inspekce, stejně tak k eliminaci neodborných politických rozhodnutí a střetů zájmů v resortu dopravy!
Jindřich Berounský, vedoucí analytického týmu SOSaD