V posledních letech nemají veřejná doprava a železnice na růžích ustláno. Ministerstvo dopravy (MD) už po více volebních období nic nekoordinuje, nemá žádný dopravní plán a dlouhodobý výhled. Vše zůstalo jen u připomínkování zelené a bílé knihy Evropské komise a shromáždění názorů. Odbor veřejné dopravy MD se stal samoobsluhou pro dopravce Arriva vlaky a RegioJet, nikdo nehlídá čím dál více eliminované síťové služby železnice. Kvalita a cena služeb se postupně přizpůsobuje podle toho nejhoršího. Dokonce i bezpečnost, což je alarmující a odporuje evropské směrnici o bezpečnosti. Krajské uspořádání naší malé země se v organizaci veřejné dopravy projevilo vytvářením krajských systémů včetně tarifních a vše je přizpůsobeno krajským centrům jako středům světa. Některé kraje se chovají doslova jako samostatné gubernie a mezi kraji vznikají nedostupné periferie. Dopravu je třeba koordinovat i mezi kraji.
Podle Zelené dohody pro Evropu měl probíhat postupný přesun nákladní dopravy ze silnic na železnici a v posledních letech je tomu naopak. Spolu se Slovenskem je Česká republika premiantem v přesunu nákladní dopravy ze železnice na silnici. Nejekologičtější železniční nákladní dopravu v elektrické trakci podražily emisní povolenky a náklady železniční dopravy zvyšuje až fanatickým způsobem protlačovaný fenomén evropského vlakového zabezpečovače ETCS i tam, kam vůbec nepatří. ČD Cargo i další železniční dopravci ztrácejí přepravy a lavinovitě se propouštějí zaměstnanci. Sice se o tom píše, ale nikdo ze stávajících politiků to jako téma neotevřel a hlavně kroky, které je proti likvidaci železniční nákladní dopravy udělat třeba po vzoru Rakouska a Švýcarska, kde některé vyjmenované komodity od určitých kilometrů nebo vymezených lokalit musí jedině po železnici. Kroky k záchraně železnice musí být politické a konečně by měla proběhnout internalizace externalit jednotlivých druhů dopravy. K tomu je potřeba mít v poslanecké sněmovně fundované lidi, kteří veřejné dopravě a železnici mají šanci pomoci.
Snažil jsem se hledat na volebních kandidátkách napříč všemi stranami a volebními uskupeními kandidáty, kteří mají předpoklady veřejnou dopravu a železnici uchopit, stejně tak jsem se pokusil najít nějaký volební program, kde budou veřejná doprava, železnice a nákladní doprava řešeny. Zcela bezkonkurenčně se veřejné dopravě, železnici i nákladní dopravě věnuje program Starostů a nezávislých. Za ně kandiduje na 5. místě v Moravskoslezském kraji Mgr. Roman Šigut, bývalý úspěšný generální inspektor Drážní inspekce, který byl za velmi podivných okolností z čela Drážní inspekce a následně i z ní odstraněn. Věnovali jsme se tomu vícekrát i na našem webu. Roman Šigut je zastupitelem Krnova a vede odbornou komisi doprava a infrastruktura Starostů a nezávislých. To je vidět i na propracovaném programu, který lze najít na jeho facebooku https://www.facebook.com/roman.sigut.starostove/
V Libereckém kraji kandiduje na 7. místě kandidátky SPOLU JUDr. Ing. Lukáš Pleticha. Ten velkým fanouškem kolejové dopravy, stál jako bývalý místostarosta a později náměstek primátora Jablonce nad Nisou u zrodu nové železniční zastávky Jablonec nad Nisou centrum, pomohl projektu dopravního terminálu, kterého se snad v Jablonci nad Nisou už dočkáme, a významně pomáhá spolkům Boveraclub a Zubačka. Jako advokát je toho času po ruce naší ZO SOSaD BUS v kauze BusLine a kolektivního vyjednávání v rámci boje za lepší podmínky řidičů BusLine.
Ve Středočeském kraji vidím další výraznou osobnost, která by určitě veřejné dopravě a železnici byla schopná ve sněmovně pomoci. Doc. Dr. Ing. Roman Štěrba, MBA kandiduje na 11. místě kandidátky ANO a je vedoucím oddělení koncepce a strategie Generálního ředitelství Správy železnic. Prošel provozem jako výpravčí a stále působí jako pedagog na Fakultě dopravní ČVÚT. Roman Štěrba byl i členem představenstva Českých drah a jeho zkušenosti, rozhled i vize by se v poslanecké sněmovně hodily.
Jindřich Berounský