Domů Analytický tým Namísto podpory železniční nákladní dopravy v EU jenom tlachání a její likvidace

Namísto podpory železniční nákladní dopravy v EU jenom tlachání a její likvidace

73
0

Na konci března proběhla v Bruselu konference „Z kolejí do Bruselu“ (From the Tracks to Brussels), kterou uspořádala Evropská federace pracovníků v dopravě (ETF). Podle informací EFT a německých odborů EVG evropské železniční odbory zahájily dialog s novou Evropskou komisí a nově zvolenými poslanci Evropského parlamentu. Na konferenci byly vyjádřeny hlavní požadavky: více investic do veřejné železniční dopravy, spravedlivé pracovní podmínky a sociálně odpovědná dopravní politika.

Zástupci odborů, orgánů EU a Evropského parlamentu diskutovali o výzvách, jako jsou liberalizace železnice, jistota pracovních míst a úloha železnice jako veřejné služby.

Uli Schmidt z ústřední podnikové rady DB Cargo kritizoval hospodářskou politiku EU. Podle něj ohrožuje stabilitu veřejných železničních nákladních společností, jako je DB Cargo v Německu. To potvrdil i Tim Engartner, výzkumník z Univerzity v Kolíně nad Rýnem. Vyvrátil názor, že konkurence vede k cenově dostupnější železniční dopravě. Zároveň podpořil argument, že liberalizace poškozuje jak pracovníky, tak cestující.

Generální tajemnice ETF Livia Spera varovala před rostoucí sociální nespokojeností v sektoru a vyzvala k většímu zapojení odborů do evropské železniční politiky. ETF oznámila, že bude pokračovat v kampani za práva pracovníků, kvalitní pracovní místa a spravedlivou hospodářskou soutěž v železničním sektoru.

Zatímco měla být už dávno nastartována opatření k přesunu silniční dopravy na železnici a evropská železniční sdružení vyzývají k udržitelné a efektivní dopravě, přibývají ztráty výkonů železnice v nákladní dopravě napříč celou Evropou a jejím pokračujícím přesunu na silnice. Ve stejnou dobu se dozvídáme, že k 1. dubnu je u ČD Cargo nadbytečných 420 zaměstnanců, z toho 144 strojvedoucích. Výrazné redukce zaměstnanců ohlásilo i DB Cargo, PKP Cargo, problémy hlásí i Francie a Itálie.

Připomeňme si, že 16. února letošního roku Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) a Evropská federace pracovníků v dopravě (ETF) vydaly v rámci sociálního odvětvového dialogu o železnici společné prohlášení, v němž zdůrazňují klíčovou roli železniční nákladní dopravy při přechodu Evropy na udržitelný a efektivní dopravní systém. Toto prohlášení zdůrazňuje význam zaměření na klíčové oblasti pro zajištění budoucího úspěchu a konkurenceschopnosti železniční nákladní dopravy v EU. Zdůrazňuje také potřebu, aby rozhodovací orgány posílily celkový rámec konkurenceschopnosti zavedením konkrétních opatření:

1. Zajištění rovných podmínek pro všechny druhy dopravy

Sociální partneři zdůrazňují, že je naléhavě nutné, aby EU odstranila dlouhodobé regulační mezery, které znevýhodňují železniční nákladní dopravu oproti ostatním druhům dopravy. Navzdory výhodám železnice v oblasti životního prostředí a efektivity současné politiky nevytvářejí rovné podmínky, přičemž silniční doprava má i nadále dominantní postavení. Spravedlivé konkurenční prostředí podle prohlášení vyžaduje úplné provedení klíčových právních předpisů, včetně směrnice o eurovinětě a balíčku Fit for 55, které zajistí, aby ceny odrážely skutečné environmentální a společenské náklady jednotlivých druhů dopravy prostřednictvím zásad „znečišťovatel platí“ a „uživatel platí“. Řešení těchto nerovnováh je zásadní pro zachování konkurenceschopnosti železnice a sladění s cíli EU v oblasti klimatu a udržitelnosti.

2. Dlouhodobé investice do železniční nákladní dopravy

Pro modernizaci železniční nákladní dopravy a uspokojení budoucí poptávky je zásadní stabilní a dlouhodobé veřejné financování na úrovni EU i členských států. Na modernizaci, údržbu a rozšíření infrastruktury a modernizaci nákladních kolejových vozidel jsou zapotřebí další zdroje, přičemž finanční stabilita je klíčová pro udržení kvalifikované pracovní síly. Zásadní význam má zvýšená podpora v rámci víceletého finančního rámce (VFR) a příjmy ze systému obchodování s emisemi pro dekarbonizaci železnic.

3. Podpora nakládky jednoho vozu a kombinované dopravy

Jednotlivé vozové zásilky a kombinovaná doprava mají zásadní význam pro zachování efektivního a udržitelného provozu nákladní dopravy v celé Evropě. Obě však čelí značným výzvám v důsledku nerovnováhy na trhu a regulačního rámce, který dostatečně neodráží jejich přínos ke snižování externích nákladů, jako jsou dopravní zácpy, emise skleníkových plynů, znečištění ovzduší a nehody. K zachování těchto základních služeb a k dosažení dlouhodobých cílů EU v oblasti udržitelnosti, bezpečnosti a energetické účinnosti je nezbytná cílená finanční podpora a upravená pravidla státní podpory.

4. Digitalizace pro zefektivnění železničního odvětví

Urychlení zavádění digitálních technologií je zásadní pro zlepšení konkurenceschopnosti, účinnosti a bezpečnosti odvětví železniční nákladní dopravy. Klíčové digitální inovace, jako je evropský systém řízení železniční dopravy (ERTMS) a zmíněno je i digitální automatické spojování (DAC), o čemž di dovoluji mít pochybnosti.

5. Silná spolupráce v železničním sektoru

Větší přeshraniční spolupráce a harmonizace v oblasti řízení kapacity železnic jsou vedle podpory hospodářské soutěže pro pokrok odvětví zásadní. Roztříštěnost postupů a technických norem v jednotlivých členských státech nadále brání efektivitě železniční nákladní dopravy. Pro podporu přeshraničních služeb, interoperability a skutečně evropské sítě železniční nákladní dopravy, která by byla schopna podpořit cíle EU v oblasti neutrality klimatu a integrace trhu, jsou nezbytné důslednější a racionálnější postupy řízení kapacity v celé EU.

Výkonný ředitel CER Alberto Mazzola uvedl: „V návaznosti na manifest CER Na cestě pro Evropu tento dokument posiluje argumenty pro vyvážený rámec pro zvýšení konkurenceschopnosti železniční nákladní dopravy v rámci EU. Naše dohoda s ETF podtrhuje nejen úspěch sociálního dialogu, ale také náš společný závazek zlepšit podmínky pro prosperitu železniční nákladní dopravy.“

Generální tajemnice ETF Livia Spera řekla: „Úspěch železniční nákladní dopravy závisí na jejích pracovnících. Sociální dialog je klíčový pro zajištění spravedlivých mezd, jistých pracovních míst a bezpečných pracovních podmínek. Investice do infrastruktury musí jít ruku v ruce s investicemi do pracovní síly – udržitelná doprava nemůže být postavena na nejistém zaměstnávání nebo snižování nákladů na úkor pracovníků.“

Předseda železničního sociálního dialogu EU Matthias Rohrmann řekl: „Železniční nákladní doprava v Evropě prochází rozhodující transformací, která bude mít pozitivní dopad na zaměstnance železničního sektoru, pokud bude zvolena správná cesta. Pro dosažení cílů nové strategie Evropské komise „Mobilita v srdci Evropy“ a pro splnění cílů ekologické transformace a ochrany klimatu je zásadní nastavit správný směr na evropské i národní úrovni – nyní! Sociální dialog EU, do něhož jsou zapojeny železnice, odbory a zaměstnavatelé, aktivně podporuje odvětví železniční nákladní dopravy a zdůrazňuje klíčová opatření, která je třeba urychleně realizovat. Společně tak vysílají pozitivní signál pro udržitelnou transformaci dopravy, z níž budou mít prospěch jak podniky, tak železniční podniky a zaměstnanci.“

Místopředseda železničního sociálního dialogu EU Giorgio Tuti uvedl: „Železničáři mají zásadní význam pro zajištění úspěšného odvětví železniční nákladní dopravy. Abychom dosáhli skutečného přechodu na jiný druh dopravy, potřebujeme spravedlivé pracovní podmínky, bezpečná pracovní místa a zapojení zaměstnanců do utváření budoucnosti odvětví. Bez kvalifikovaných a dobře zajištěných pracovníků nebudou investice do infrastruktury a technologií stačit k dosažení evropských cílů v oblasti klimatu a dopravy.“

Po přečtení výčtu výše uvedených bodů, dobře míněných a většinou správných tezí je v kontextu s dosavadním praktickým výsledkem a dopady pro železniční nákladní dopravu Evropy zřejmé, že různá prohlášení, chápaná jako nenaplnitelná přání, určitě nestačí a odbory napříč celou Evropou budou muset být více slyšet. Obrovskou překážkou jsou obrovská byrokracie a způsob zavádění evropského zabezpečovacího systému ETCS, které železniční nákladní dopravu vedle silnice ještě více diskriminují a prodražují.

Jindřich Berounský, vedoucí analytického týmu SOSaD