V pondělí 3. listopadu 2025 proběhlo 2. kolo kolektivního vyjednávání za účelem uzavření Podnikové kolektivní smlouvy ČD Cargo pro rok 2026 a žádný pokrok nepřineslo. Odbory se shodly s vedením ČD Cargo pouze na technické úpravě v číslování tarifních stupňů – dojde k vypuštění nejnižších tarifních stupňů 1 až 3 a následnému přečíslování stupňů 4 až 16.
K dalšímu jednání se sejdou odborové svazy na ČD Cargo v pondělí 10. listopadu v 9 hodin a následně se zaměstnavatelem, resp. zástupci ČD Cargo v 10 hodin.
Návrh Podnikové kolektivní smlouvy (PKS) ČD Cargo pro rok 2026 byl odborovým organizacím zaslán 7. října spolu s návrhy Zásad pro poskytování osobního ohodnocení, Zásad hospodaření se sociálním fondem a interní normou PERs-10 Poskytování vnitrostátních zaměstnaneckých jízdních výhod.
29. října se uskutečnilo 1. kolo jednání v rámci kolektivního vyjednávání a shoda byla dosažena alespoň v jednom bodě – zachování proplácení příplatku na komerční vlaky pro zaměstnance. To měl zaměstnavatel v úmyslu zrušit v rámci výše uvedené interní normy k jízdním výhodám. Tento příplatek již nebude ze strany ČDC hrazen rodinným příslušníkům zaměstnanců.
Vedení ČD Cargo navrhuje zcela zrušit nebo výrazně omezit řadu dosavadních zaměstnaneckých benefitů, mimo jiné:
- snížení a sjednocení výměry dovolené pro všechny zaměstnance na 5 týdnů,
- úplné zrušení kondičních ozdravných pobytů
- zrušení zvláštní odměny k životním jubileím 50 a 60 let a při prvním odchodu do důchodu,
- snížení příspěvku na penzijní připojištění a životní pojištění o 300 Kč,
- snížení příspěvku na rekreaci z 5 000 Kč na 3 000 Kč a vyloučení možnosti čerpat tento příspěvek pro rodinné příslušníky.
Zaměstnavatelem byly odmítnuty požadavky odborů na navýšení mezd, zvýšení hodnoty e-stravenek a stravného, ale i na úpravu profesních a motivačních složek odměňování.
Vedení ČD Cargo prezentovalo výsledky hospodaření za období leden–září 2025 a informovalo o průběhu dosavadní restrukturalizace včetně výhledu do roku 2030. Padly znepokojivé informace o tom, že i v příštím roce se očekává pokles přepravních výkonů a bude nutné řešit další nadbytečnost zaměstnanců.
K situaci ČD Cargo si připomeňme zářijový materiál k další etapě restrukturalizace společnosti. Podle něj je k 1. lednu 2026 označeno za nadbytečné dalších 327 provozních zaměstnanců – z toho 86 strojvedoucích, 24 členů lokomotivních čet, 217 pracovníků v dalších provozních profesích, a 106 tzv. technicko hospodářských pracovníků.
Tato nadbytečnost není již důvodu aktuální nadkapacity, ale připravuje společnost na výrazně snížený objem přepravovanýc tun v roce 2026, kterých bude podle informací od zákazníků ČD Cargo jen 45mil tun (v letošním roce cca 50 mil tun). Jde o ukončení těžby uhlí, velký výpadek u Liberty Ostrava a.s. (dříve ArcelorMittal Ostrava a.s. a NOVÁ HUŤ, a.s.) a opouštění ztrátových přeprav.
Co se týká situace v Evropě, k největšímu poklesu nákladní dopravy na železnici dochází na Slovensku a v České republice. Pozici nákladních dopravců a jejich cenu přeprav zhoršily nákladné zavádění evropského vlakového zabezpečovače ETCS a paradoxní zatížení ekologičtější elektrické trakce emisními povolenkami, zatímco silniční konkurence není takovýmito břemeny zatížena.
Milan Mikeš a Jindřich Berounský



