Domů Analytický tým Kolektivní smlouvu na rok 2025 s velkou nulou jsme odmítli a upozornili...

Kolektivní smlouvu na rok 2025 s velkou nulou jsme odmítli a upozornili vedení BusLine na to, že podpis Jana Eyera neznamená její platnost

95
0

V advokátní kanceláři TEMPUS v Praze proběhlo 17. 10. 2025 jednání, svolané jednateli BusLine KHK a holdingu BusLine k návrhu kolektivní smlouvy zaměstnavatele a za účelem projednání nejnovějšího stavu a struktury zaměstnanců BusLine KHK. Vedením jednání byl pověřen advokát Mgr. Jan Seidel. Ten shrnul, že v základních parametrech, a to výkonovém a základním tarifu řidiče, ani ve výměře dovolené zaměstnavatel nebude nic měnit a hodlá takovou kolektivní smlouvu podepsat s odborovou organizací DOSIA pro BusLine KHK.

Po názorovém převratu předsedy ZO DOSIA Eyera 15. 9. 2025 má zaměstnavatel za to, že když ve stejný den vhodným a obvyklým způsobem zveřejnil návrh kolektivní smlouvy, nic nebrání jejímu podpisu.

Upozornili jsme na to, že Jan Eyer podepsal 15. 9. 2025 úplně nepravdivé prohlášení o údajné neshodě obou odborových organizací od 6. 6. 2025, která do 15. 9. nenastala a SOSaD disponuje i za tu dobu důkazy o jednání ve shodě díky sérii společných písemností s podpisy obou předsedů a jednání s politiky Královéhradeckého kraje a např. i dobře zdokumentovanému jednání před zprostředkovatelem.

Vyzdvihli jsme i nesmyslně načasovaný převrat Jana Eyera 15. 9. v době, kdy po společné účasti na jednání Zastupitelstva Královéhradeckého kraje 8. 9. věděl o jednání s 1. náměstkem hejtmana Královéhradeckého kraje 19. 9., se kterým díky náhlé spokojenosti odborové organizace DOSIA s nulovým navýšením mezd nebylo v této otázce co řešit. Bez jakéhokoliv přičinění pana Eyera a doslova mimo něj lze pro příští dopravní rok od prosince letošního roku a pro kolektivní smlouvu 2026 počítat alespoň s navýšením mezd o cca 8,5 %, což jako podobně odhadovanou výši potvrdil i Mgr. Seidel.  

V další části jednání Mgr. Seidel podal informaci o struktuře celkem 143 zaměstnanců BusLine KHK (z toho 31 na dohody o provedení práce) a zopakoval stanovisko zaměstnavatele, že nemůže kvůli ochraně osobních údajů poskytnout jmenné seznamy zaměstnanců. Teprve po tomto jednání, kdy má zaměstnavatel v úmyslu podepsat kolektivní smlouvu, oficiálně známe počet zaměstnanců a kolik podpisů je potřeba sehnat proti podpisu nesmyslné kolektivní smlouvy, kopírující vnitřní mzdový předpis bez jakéhokoliv nárůstu mzdy.

Vlajková loď loňské novely v oblasti kolektivního vyjednávání, představující prolomení odborové plurality a umožnění uzavřít kolektivní smlouvy pouze s největší odborovou organizaci, nebo s více odborovými organizacemi, které mají dohromady největší počet členů, se evidentně nepovedla a má obrovský korupční potenciál. V kombinaci s § 24 zákoníku práce jde doslova o paskvil, ve kterém nemají odborové organizace možnost využít zákonem dané možnosti, které jsou doslova hypotetické a fiktivní. Jak může odborová organizace předložit většinu podepsaných zaměstnanců proti podpisu kolektivní smlouvy, když doposud byly utajeny počty a struktura zaměstnanců?

Závěrem jsme zaměstnavatele upozornili, že z pohledu zastupovaných pro účely uzavření kolektivní smlouvy evidujeme ke dni 17. 9. 2025 21 zaměstnanců Busline KHK a pochybujeme, že odborová organizace DOSIA pro BusLine KHK je v rámci zaměstnavatele BusLine KHK větší. Nepatří tam totiž zaměstnanci BusLine LK ani BusLine Support a předseda Eyer už v úvodu kolektivního vyjednávání prokazoval, že se mu počty pletou. Jak vyplývá ze stanov SOSaD, zákoníku práce i zákona o kolektivním vyjednávání, počty členů a zastupovaných zaměstnanců nelze určit členskými příspěvky, které projdou mzdovou účtárnou.

Doporučili jsme zaměstnavateli, aby se zajímal o stanovy Odborového svazu DOSIA a nepropadl dojmu, že Jan Eyer je v současnosti oprávněn něco podepisovat. Na to advokátka Mgr. Karin Konstantinovová uvedla, že zaměstnavateli nezbývá než věřit odborovým organizacím, že je zastupují oprávnění představitelé, stejně jako důvěřují tomu, že ZO SOSaD BUS na jednání adekvátně zastupuje místopředseda ZO Jiří Hochman. K tomu jen podotýkám, že jsem pro jednání disponoval plnou mocí předsedy ZO SOSaD BUS Milana Zimmermanna.

Působení Jana Eyera v čele ZO DOSIA pro BusLine KHK nejméně od roku 2023 představuje zhoršování podmínek těch, které zastupuje, zároveň potěšení a prospěch zaměstnavatele, jehož argumenty proti vlastním zaměstnancům přejímá. To vše až na výjimečné období prokazatelné, i když od 15. 9. popírané spolupráce se SOSaD. Názorovým a osobnostním obratem 15. 9. 2025 Jan Eyer popřel sám sebe a podvodem, který vyvolává více otázek, zahodil celé období kolektivního vyjednávání od 8. listopadu loňského roku. Není třeba čekat na rozklad Ministerstva práce a sociálních věcí v případě napadeného rozhodnutí o určení zprostředkovatele. Je dobojováno a výsledkem je velká nula, naštěstí už jen po zbývající část roku a bez pana Eyera lze pozitivně vyhlížet k výše uvedenému mzdovému nárůstu cca 8,5 % pro další dopravní rok a kolektivní smlouvu 2026.

Podvod Jana Eyera způsobil kromě morální škody ve vnímání odborových organizací také škody faktické, vyčíslitelné, ale je hlavně trestným činem, na který jsme nuceni reagovat adekvátními kroky stejně jako na případný podpis kolektivní smlouvy odborovou organizací, jejíž představitel k tomu nebyl oprávněn.

Jindřich Berounský, vedoucí analytického týmu SOSaD