Ve středu 30. července proběhlo na Ministerstvu dopravy více něž dvouhodinové jednání s širším tématem bezpečnosti na českých železnicích včetně zavádění ETCS na základě nedávného dopisu Svazu Odborářů Služeb a Dopravy vládě, který kritizuje Ministerstvo dopravy a další dotčené instituce pro způsob zavádění ETCS. Výtky našeho svazu jako oprávněné potvrdila Agentura Evropská unie pro železnice ERA, o čemž jsme psali: SOSaD uspěl s podnětem kvůli ohrožení bezpečnosti při zavádění ETCS u Agentury Evropské unie pro železnice | sosad.cz
Dopis se dotýká i nejstrmější a jediné české ozubnicové železnice Tanvald – Kořenov a nesmyslného záměru realizace ETCS STOP na trati, která je kulturní památkou České republiky a pro svůj sklon až 58 promile nemůže být nikdy interoperabilní v rámci EU.
Za odbor drážní dopravy O130 Ministerstva dopravy se jednání zúčastnili – jeho ředitel Ing. Jindřich Kušnír, vedoucí oddělení koncepcí Ing. Luboš Knížek a vedoucí oddělení právní agendy JUDr. Zbyněk Gřešek. Díky řešení železnice Tanvald – Kořenov jako podstatné části jednání se jej spolu se mnou zúčastnil i ředitel Železniční společnosti Tanvald a jednatel dopravce Zubačka provoz s.r.o. Ing. Petr Prokeš.
Jedním ze závěrů jednání je shoda účastníků na tom, že úsek Tanvald – Kořenov pro svůj rozsah atypického provozu, sklon až 58 promile, obnovovaný ozubnicový provoz a rychlosti na úrovni posunu nemůže být interoperabilní a řešen jakoukoliv formou ETCS s využitím balíz. Zástupci MD ještě vydají podrobnější stanovisko po konzultaci s odborným protějškem na Správě železnic. V současné době probíhá oprava trati Tanvald – Kořenov včetně obnovování dvoupásové Abtovy ozubnice a 15. září má navázat Správou železnic připravovaná akce akce Oprava kolejí a výhybek v dopravně Kořenov.
Na tanvaldském zhlaví bývalé železniční stanice, dnešní dopravny Kořenov se stále řeší nesmyslně prostor pro instalaci balíz a díky tomu uživatelsky i vzhledově nežádoucí posunutí nástupišť u 1. a 3. koleje směrem k Harrachovu. Přitom vozidla jedoucí z Kořenova musí mít vypnutý VZ nebo zařízení KBS s uzavřeným kohoutem od hlavního potrubí již před odjezdem od případného odjezdového návěstidla.
Na trati Tanvald – Kořenov nesmí být na nejstrmějších úsecích při brzdění překročena mez adheze, a proto tam platí předpis D40, který ve svém článku 51 stanovuje, že hnací vozidlo, které má být použito v traťovém úseku Dolní Polubný – Kořenov a zpět, musí mít před odjezdem ze žst Tanvald, resp. Kořenov:
a) vypnutý VZ s uzavřeným kohoutem od hlavního potrubí (je-li vybaveno VZ) a zapnutý PAKS (je-li jím vybaveno)
b) vypnuté zařízení KBS s uzavřeným kohoutem od hlavního potrubí.
Po zkušebních jízdách s motorovým vozem RS1 řady 840 dne 25. 11. 2011 se udělalo opatření k ověřovacímu provozu vozidel RS1 řady 840 a pro ověřovací provoz se stanovily odchylky od předpisu D40. Jednou z nich a logickou pro vozidla s elektromagnetickou kolejnicovou brzdou bylo zrušení článku 51. Zkušební provoz byl zahájen dnem vydání opatření 23. 12. 2011 a měl být ukončen dnem účinnosti nejbližší změny předpisu D40 nebo jeho novelizací. Opatření se celkem jednoznačně vztahovalo ke zkušebnímu provozu vozidel řady 840 a nemá opodstatnění u vozidel bez elektromagnetické kolejnicové brzdy. V případě implementace ETCS u jiných vozidel než s elektromagnetickou brzdou jde o ohrožení bezpečnosti, protože při použití rychločinného brzdění hrozí smyk. Rovněž v Německu mají notifikovaná zvláštní pravidla provozování drážních vozidel na tratích s podélným sklonem větším než 40 promile (https://rdd.era.europa.eu/…154)
Zástupci O130 MD se zajímali o úseky tratí, kde SOSaD poukazuje na nebezpečí neřešení kódování a LVZ v souvislosti se zaváděním ETCS. Diskuse se vedla i o tragické srážce vlaků v žst Pardubice ze dne 5. června loňského roku. I té se týká dopis SOSaD. 5. června 2024 byla Usnesením Vlády č. 362 schválena aktualizace Národního implementačního plánu (NIP) ETCS a ve stejný den večer – ve 22.49 došlo k výše uvedené tragické srážce vlaků RJ 1021 Praha – Košice – Čop dopravce RegioJet a Nex 41340 Bratislava – Bremerhaven dopravce ČD Cargo. V jednom z osobních vozů – lehátkovém Bcmz našly smrt 4 cestující ženy a jeho stav totální demolice na první pohled ukázal, že dopravce RegioJet má jako subjekt odpovědný za údržbu co vysvětlovat. Systém údržby ECM, definovaný Směrnicí evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/798, o bezpečnosti železnic, je podle všeho u tohoto dopravce jen fiktivní a vůz, kde zahynuli cestující, se na kolejích neměl nikdy objevit. Sami zástupci O130 MD vyjádřili překvapení nad poškozením vozu Bcmz a následcích při malé rychlosti. V této souvislosti proběhla diskuse i o kompetencích odborů MD a vlivu na aktuální stav vozby v rámci soutěží v gesci odboru veřejné dopravy MD i krajských objednatelů.
O dalších jednáních kolem zavádění ETCS včetně kauzy jediné ozubnicové a nejstrmější české železnice budeme informovat.
Jindřich Berounský, vedoucí analytického týmu SOSaD
