Domů Analytický tým BusLine prohrál spor s odbory o určení zprostředkovatele, avšak díky legislativnímu paskvilu...

BusLine prohrál spor s odbory o určení zprostředkovatele, avšak díky legislativnímu paskvilu jde o Pyrrhovo vítězství. Kolektivní vyjednávání pro rok 2025 skončilo podvodem, ale vznikla kolektivní smlouva pro rok 2026

32
0

Ministr práce a sociálních věcí Ing. Marian Jurečka podepsal poslední pracovní den svého funkčního období – 12. prosince rozhodnutí, kterým zamítl rozklad společnosti BusLine KHK s.r.o. proti rozhodnutí ministerstva o určení zprostředkovatele kolektivního vyjednávání ze dne 23. 7. 2025. Zaměstnavatel BusLine KHK tak protiprávně blokoval a bojkotoval jednání před zprostředkovatelem.

Kauza kolektivního vyjednávání mezi BusLine KHK a odborovými organizacemi DOSIA pro BusLine KHK a ZO SOSaD BUS začala prvním jednáním o kolektivní smlouvě pro rok 2025 dne 8. listopadu 2024. Arogantní postoj zaměstnavatele a mzdové podmínky vyústily 12. března k vyhlášení stávkové pohotovosti odborovými organizacemi DOSIA a SOSaD, která měla podporu řidičů BusLine Královéhradeckého, Libereckého a Pardubického kraje.

Stávková pohotovost řidičů BusLine se rozšířila o Liberecký a Pardubický kraj | sosad.cz

Díky neúspěšným jednáním se zaměstnavatelem došlo na určení zprostředkovatele kolektivního vyjednávání Ministerstvem práce a sociálních věcí a jednání před ním, které BusLine napadl podaným  rozkladem. Ten řešila rozkladová komise MPSV několik měsíců.

15. září 2025 došlo za doposud nevyjasněných okolností k nečekanému a nepochopitelnému zvratu se záhadným osobnostním i myšlenkovým obratem předsedy ZO OS DOSIA pro BusLine KHK Jana Eyera, který podepsal nepravdivé prohlášení o údajné neshodě mezi odborovými organizacemi od 6. června, kde jsou všechny informace úplně nepravdivé a lehce vyvratitelné. Ve shodě se doposud spolupracující předsedové obou odborových organizací zúčastnili ještě 8. září jednání Zastupitelstva Královéhradeckého kraje.  Nepravdivé prohlášení ten den převzali zástupci zaměstnavatele – jednatelé Ing. Pavel Tomšů a Ing. Radka Janáčková a je základem podvodu, u kterého asistoval za Odborový svaz DOSIA ještě jeho místopředseda Bc. Oldřich Schneider. Díky nepravdivým informacím v prohlášení a dalšímu opakovanému klamání došlo k narušení právního postavení a k újmě na právech členů základní organizace Svazu Odborářů Služeb a Dopravy BUS a všech zaměstnanců BusLine KHK s.r.o..

Kauza kolektivního vyjednávání mezi BusLine a odborovými organizacemi ukázala na doslova legislativní paskvil, který přinesla novela zákoníku práce, účinná od 1. 8. 2024. Ta přinesla prolomení odborové plurality a umožňuje zaměstnavateli uzavřít kolektivní smlouvu pouze s největší odborovou organizací. To má samo o sobě obrovský korupční potenciál a přináší účelové machinace s členskou základnou, kdy zaměstnavatel může aktivně přispět k tomu, aby odborová organizace, se kterou se má zájem dohodnout, měla větší počet členů a nově platí, že pokud u zaměstnavatele působí více odborových organizací a do 30 dní se nedohodnou na společném postupu, tak zaměstnavatel má možnost uzavřít kolektivní smlouvu jenom s tou největší, nebo vícero organizacemi, které mají dohromady nejvíc členů, přičemž se vždy posuzuje počet členů, kteří jsou v pracovním poměru u zaměstnavatele. Když se pro tuto cestu zaměstnavatel rozhodne, tak o tomto rozhodnutí musí uveřejnit zprávu a začne běžet další 30denní lhůta, během které se může víc jak polovina zaměstnanců vyslovit proti a zaměstnavatelův záměr tak zablokovat. Jenže tato možnost je prakticky úplně nereálná a podpisu kolektivní smlouvy se zaměstnavatelem vybranou odborovou organizací nelze zamezit, když zaměstnavatel blokuje informace o počtech zaměstnanců a jejich struktuře. Těch se jde domáhat jen soudní cestou a lhůtu nejde dodržet!

Přesně v den podvodu 15. 9. 2025 učinil zaměstnavatel písemné prohlášení, že má v úmyslu podepsat kolektivní smlouvu s údajně největší organizací, avšak odmítl poskytnout základní organizaci SOSaD BUS seznam i počty zaměstnanců BusLine KHK. Zaměstnavatel je zároveň podle § 280 odst. 1 písm. c) zákoníku práce povinen se zaměstnanci projednat nejnovější stav a strukturu zaměstnanců, což se za dobu působení naší odborové organizace u BusLine KHK ani jednou nestalo. Podle § 287 odst. 2 písm. h) zákoníku práce je pak zaměstnavatel povinen s odborovou organizací projednat záležitosti uvedené v § 280 zákoníku práce. Neplnění povinností tohoto druhu je již dávno předmětem podnětů Inspektorátu práce.   

Početní stav a základní strukturu zaměstnanců zaměstnavatel BusLine KHK oznámil poprvé za celou dobu 17. října 2025 v rámci svolaného jednání v prostorách advokátní kanceláře TEMPUS v Benediktské 7, Praha 1 a ve stejný den podepsal kolektivní smlouvu jen s předsedou odborové organizace DOSIA pro BusLine KHK Janem Eyerem. Výše uvedeným postupem a podvodem došlo k eliminaci naší organizace, práv členů a všech zaměstnanců BusLine KHK s.r.o., daných zákoníkem práce a zákonem o kolektivním vyjednávání. Kolektivní smlouva navíc nepřinesla zaměstnancům žádné navýšení mzdového ohodnocení, ale jen kopíruje vnitřní mzdový předpis.

9. 12. 2025 podala ZO SOSaD BUS Obvodnímu státnímu zastupitelství pro Prahu 1 a Policii České republiky – Obvodnímu ředitelství policie pro Prahu 1 Oznámení o skutečnostech, nasvědčujících spáchání trestného činu poškození cizích práv podle § 181 trestního zákoníku a trestného činu podvodu podle § 209 trestního zákoníku.

V rámci 3. jednání kolektivního vyjednávání pro rok 2026 byla 10. prosince 2025 podepsána v sídle advokátní kanceláře TEMPUS v Praze 1 kolektivní smlouva pro období od 1. 1. do 31. 12. 2026, uzavřená mezi BusLine KHK s.r.o. a odborovými organizacemi ZO SOSaD BUS a ZO DOSIA pro BusLine KHK. V základních parametrech se výkonový tarif řidiče autobusu zvyšuje ze 179,88 Kč na 193,97 Kč hrubého/hodinu, základní tarif ze 155,50 Kč na 168 Kč hrubého/hodinu, odměna za čekání ze 155,50 Kč na 168 Kč hrubého/hodinu. Příplatek za ztížené pracovní prostředí bude 13,44 Kč hrubého/hodinu. Jde však o první výraznější navýšení po více než 3 letech.

Tato informace je základem tiskové zprávy, kterou obdrží média 22.12.2025

Výše uvedený legislativní paskvil v rámci kolektivního vyjednávání spolu s odměňováním řidičů budou v nejbližší době řešeny s Ministerstvem práce a sociálních věcí.

Jindřich Berounský, vedoucí analytického týmu SOSaD