Domů Analytický tým Vánoce přinášejí radost i novinky na kolejích

Vánoce přinášejí radost i novinky na kolejích

86
0

Štědrý den  24. 12. 2025 přinesl obnovení provozu na železniční trati 089 Liberec – Zittau – Varnsdorf – Seifhennersdorf po dlouhé výluce, která trvala od 1. dubna. Vlaky tak vystřídaly autobusy náhradní dopravy na linkách Libereckého kraje L7 a RE2 na celé trase Liberec – Seifhennersdorf a Liberec – Dresden Hbf. Výluka za účelem modernizace železničních stanic Chrastava a Hrádek Nad Nisou přinesla i významné zkrácení jízdních dob a největší zázrak v obnově polského peážního úseku přes Porajów, na což se marně čekalo několik desetiletí.

S ukončením výluky začal platit nový jízdní řád, podle kterého se každou celou hodinu v Žitavě setkají vlaky všech směrů a bude mezi nimi možné libovolně přestupovat. Spojení budou rychlejší a přestupní doby kratší. Příkladně cesta mezi Libercem a Varnsdorfem starým nádražím zabere díky modernizované trati kolem padesáti minut, což je o deset minut rychlejší než před výlukou. Z Liberce bude možné v hodinovém intervalu cestovat přímo nebo s přestupem v Žitavě směrem na Varnsdorf, Drážďany, Zhořelec i Berlín rychlostí srovnatelnou s jízdou autem. Ve stanici Hrádek nad Nisou se ještě budou do dubna 2026 dokončovat stavební práce. Přístup cestujících zde proto bude omezený ze směru od obratiště autobusů chodníkem mezi kolejištěm bývalým nádražním skladištěm a dále nouzově zprovozněným podchodem bez výtahů na ostrovní nástupiště. 

Ježíšek naděloval i na nejstrmější české železnici Zubačce

Do Kořenova připutoval z Hradce Králové motorový vůz 854.225, aby ve spolupráci s Českými drahami a nově vznikajícím nadačním fondem ČD Nostalgie rozšířil vozový park Zubačky co by historické vozidlo, které se dočká opravy a původního barevného provedení dřívější řady M296.2. Následně bude motorový vůz 854.225 nasazen na nostalgických vlacích na Zubačce Tanvald – Kořenov – Harrachov a na dalších tratích v Libereckém kraji. Termíny nostalgických jízd na Zubačce v roce 2026 najdete na Jízdy zvláštních vlaků – Zubačka

Na Zubačce se mezi svátky lze těšit na Vánoční jízdy zvláštních vlaků podle Vánočního jízdního řádu. Vánoční jízdy 27. – 30.12.2025 – Zubačka V sobotu 27. prosince vyjede ozubnicová Rakušanka a v pondělí a úterý 29. – 30. prosince budou jezdit parní vlaky Kořenov – Harrachov s lokomotivou CS 400.

Prosinec 2026 přinesl i další příjemné kolejové novinky:

V Rakousku otevřeli po 15 letech výstavby 33 kilometrů dlouhý Koralmský tunel, který spojuje Graz a Klagenfurt. Některé spoje (složené z nových jednotek ComfortJet) z Prahy do Rakouska se prodloužily z Grazu přes Klagenfurt až do Villachu. Tohle krásné město uprostřed Korutan nabízí přírodní krásy v okolí, včetně lanovek na Gerlitzen nebo krásného Ossiašského jezera. Nové a rychlejší spojení přináší zkrácení dalších cest do okolních zemí, zejména do Slovinska a Chorvatska. Z Vídně dokonce začal jezdit i přímý vlak Miramare do italského Terstu.

ComfortJety místo Hungarie do Budapešti

Nástup ComfortJetů na trasu Praha – Brno – Budapešť přináší významný posun kvality vozového parku, ale díky ukončení provozu klasických maďarských souprav se bude gurmánům stýskat po maďarských jídelních vozech.

Na sever bez přestupu: Praha – Kodaň!

ComfortJety Českých drah už jezdí do Berlína a Hamburku, výrazně zrychlily díky modernizaci takzvané Dresdner Bahn, ale vydají se i dále směrem na sever: od května spojí Prahu třikrát denně přímým vlakem s Kodaní. Jízdenky jsou už v prodeji za cenu okolo 1 600 Kč, jízdní doba bude činit zhruba 11 hodin. Vlak po cestě překonává v Rendsburgu jeden z největších gondolových mostů – Rendsburský most.

Polsko je zase blíž

Po letošním úspěšném startu Baltic Expresu získá nové a kvalitnější spojení s Polskem i východní část naší země. Díky novému vlaku EuroCity Prater v trase Krakov – Vídeň se rozšíří nabídka přímých spojení Ostravska a Moravy s Krakovem na pět vlaků denně.

Druhé rychlé spojení získá Ostrava také do Vratislavi, kam se člověk dostane vlakem za dvě hodiny, což se autem nepodaří. A úplnou novinkou je přímé spojení do Poznaně díky vlaku z Vídně přes Břeclav, Ostravu a polská města Ratiboř, Opole, Vratislav a Lešno až do Poznaně. Trasou Ostrava – Poznaň projede vlak zhruba za tři a půl hodiny, což je opět rychleji než autem.

Novinky hlásí také populární Baltic Express z Prahy do polského Trojměstí. Ten bude mít nově český jídelní vůz po celé trase. Zároveň dojde ke změně cestovních časů nočních spojů, které budou do Gdaňsku, Sopot a Gdyně přijíždět ráno později.

Novinky z tarifu Českých drah

České dráhy od ledna znovu zavádějí „skupinovou slevu“. Sleva ve výši 25 % pro dvě až pět osob bude platit pro vnitrostátní cestování při nákupu jízdenky online a systém ji rovnou aktivně nabídne pod názvem ČD DNY 25.

České dráhy také zvyšují odškodnění cestujícím za snížený komfort nebo chybějící službu ve vlaku. Nově budou dvě kategorie:

– odškodnění za diskomfort (nefunkční Wi-Fi, nefunkční klimatizace nebo chybějící zásuvky; platí jen v dálkové dopravě),

– odškodnění za nezařazení 1. třídy (platí i v regionální dopravě).

Částka se zvyšuje ze 30 na 70 Kč. Odškodnění za zpoždění zůstává beze změn.

Lepší signál ve vlacích

Kromě toho se v mnoha vlacích ČD zlepší příjem mobilního signálu. V jednotkách Pendolino, Railjet a InterPanter byly instalovány nové opakovače signálu, což by se mělo projevit výrazně lepší dostupností signálu.

Povinné místenky Praha – Ostrava: na co si dát pozor

Kromě dobrých zpráv je tu i jedna méně příjemná: na komerčních spojích Českých drah Praha – Ostrava byly zavedeny povinné místenky. To s sebou nese nevýhodu, že do vyprodaného vlaku už nebude možné nastoupit ani „na stojáka“.

Další (drobnější) nepohodlností je skutečnost, že při cestách z Prahy směrem na východ (do Kolína, Pardubic, České Třebové nebo Olomouce) bude potřeba sledovat, jakým vlakem jedete. Pokud půjde o spoj do Ostravy (a dál), bude nutná místenka i na tento kratší úsek. U jiných spojů (například do Brna, Vsetína nebo Luhačovic) místenka potřeba nebude. Zrušen byl díky tomu ale povinný příplatek za místenku do Pendolina.

Radostné Vánoce, veselý závěr roku a šťastné cesty vlakem rokem 2026!

Jindřich Berounský, vedoucí analytického týmu SOSaD