Domů Analytický tým Pokud vedení BusLine nezmění postoje a rétoriku, stávka řidičů BusLine na severovýchodě...

Pokud vedení BusLine nezmění postoje a rétoriku, stávka řidičů BusLine na severovýchodě Čech je nevyhnutelná

689
0

Krátce po vyhlášení stávkové pohotovosti 12. března se do boje proti aktérům dala s očekávanou vervou paní jednatelka všech firem holdingu BusLine Ing. Janáčková. Podle našich informací nastaly likvidace a eliminace informačních letáků odborů a vyšetřování, kdo informační materiály tiskl a kam posílal. Obě odborové organizace ZO OS DOSIA a ZO SOSaD BUS se 14. března dohodly, že pokud se postoj vedení BusLine a zejména paní jednatelky Janáčkové nezmění, 24. března se rozhodne o dalších krocích a s největší pravděpodobností o termínu stávky. Cílem bylo přednostně informovat o situaci zástupce majitelky.

V neděli 16. března pozdě odpoledne dorazil oběma odborovým organizacím datovou schránkou dopis, podepsaný oběma jednateli firem holdingu BusLine, tedy Ing. Tomšů a Ing. Janáčkovou, kterým vyjádřili překvapení nad aktuální stávkovou pohotovostí, ke které nevidí věcný důvod, ani splnění předpokladů stávky podle zákona o kolektivním vyjednávání. Velmi svérázným způsobem shrnuli svůj pohled na stav kolektivního vyjednávání, ke kterému údajně přistupují od počátku aktivně. Zároveň navrhli pokračování kolektivního vyjednávání 24. března a požádali o potvrzení zájmu o jednání do 18. března.

V dopise jednatelé uvedli komentář k jedné ze zaslaných příloh: „Dále Vám zasíláme mzdové srovnání, ze kterého je zřejmé, při porovnání konkrétních výplatních pásek po jednotlivých střediscích zaměstnavatele (BusLine KHK s.r.o., Porovnání vzorové mzdy 11/2024, 12/2024 a 1/2025), že u zaměstnanců zaměstnavatele došlo při porovnání mezd za 11/2024 a 12/2024 na mzdu za 1/2025 k výraznému nárůstu (kdy čísla máte zobrazena jak v hrubém, tak i čistém příjmu a vychází z reálných mezd).“ Předsedové obou odborových organizací Jan Eyer a Milan Zimmermann mají po kontaktování kolegů dopis a přílohu s údajným mzdovým porovnáním za neuvěřitelný komplot a hloupý vtip, opět prezentující něco jiného než je realita.

18. března večer byl potvrzen zájem o jednání 24. března mj. i vzhledem k závazku ve vztahu ke kolegům, že padne rozhodnutí o dalším postupu a bylo vydáno následující stanovisko:

Stanovisko odborových organizací ZO OS DOSIA pro BusLine KHK a ZO SOSaD BUS, podepsané oběma předsedy Janem Eyerem a Milanem Zimmermannem:

Vážení,

předně se důrazně ohrazujeme proti vašim nepravdivým a zavádějícím informacím jak ve vašem dopisu ze dne 16. 3., tak PROHLÁŠENÍ skupiny BusLine, zveřejněném na webu.

Váš údajně aktivní přístup ke kolektivnímu vyjednávání nepřinesl od 8. listopadu loňského roku výsledky, jenom řešení nepodstatného a zbytečnou ztrátu času. Aktivní přístup spočívá v tom, že svoláte úvodní jednání ke kolektivnímu vyjednávání a nemáte žádné návrhy? Problém je v tom, že jste si „kolektivní vyjednávání“ vysvětlili jako diktát paní jednatelky Janáčkové, od které opakovaně slyšíme: „Tak to bylo a tak to bude! Tak to je, protože to řekla Janáčková.“ Váš výklad zákoníku práce a zákona o kolektivním vyjednávání přinesly podnět Státnímu úřadu inspekce práce a od 12. března stávkovou pohotovost, která je jasným důkazem jednání ve shodě a spolupráce obou odborových organizací, o čemž vás opět ujišťujeme. Naopak jsou doložitelné snahy skrečovat jednání o tom nejdůležitějším, a to o mzdách, vedle toho aktivní pokusy o rozkol mezi odborovými organizacemi, kterého se marně snažíte dosáhnout.

Vaše vyjádření v prohlášení: „Společnost BusLine KHK s.r.o. se vždy snaží pro své zaměstnance zajistit co možná nejlepší pracovní, finanční i sociální podmínky pro jejich práci“ vnímají zaměstnanci a zejména řidiči BusLine velmi ironicky a oběma výstupy buďto dokazujete, že žijete v nějakém skleníku a nemáte potuchy, co se ve společnostech holdingu děje, a nebo se jedná o nemístné pokusy o vtip a máte zástupce odborů a zaměstnance za hlupáky.

Abychom pracovali s relevantními daty, zasíláme v příloze oficiální výstup Českého statistického úřadu o dosavadním průběhu inflace. Objednatelé, resp. zástupci oslovených krajů shodně poukazují na valorizační mechanismus ve smlouvách o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě, který s nárůstem mezd počítá. V případě Královéhradeckého kraje jeden ze zástupců Krajského úřadu Královéhradeckého kraje pouze připustil, že se připravuje dodatek, řešící odměnu za čekání, navýšenou vládním nařízením od 1. července 2024.

Český statistický úřad uvádí v roce 2023 10,7 % průměrné roční míry inflace po 15,1 % v roce 2022. Je evidentní, že vůči zaměstnancům vznikl ze strany holdingu významný dluh a v žádném případě nelze ospravedlnit stagnaci mezd v rámci historicky druhé nejvyšší inflace. V případě Královéhradeckého kraje se podle informací kraje navýšila kompenzace kraje mezi lety 2022 a 2023 ze 31,228 Kč/km na 33,707 Kč/km v oblasti Královédvorska, ze 26,263 na 28,324 Kč/km v oblasti Hradecka a ze 26,736 na 27,602 Kč v oblasti Jičínska.

Za další výsměch a nepovedený vtip považujeme vámi zaslané údajné mzdové srovnání, ze kterého je podle vás zřejmé, že u zaměstnanců v jednotlivých střediscích zaměstnavatele BusLine KHK s.r.o. došlo při porovnání mezd za 11/2024, 12/2024 a 1/2025 k výraznému růstu. To opět neodpovídá skutečnosti a podklady si vyžadují vysvětlení. Vzorové mzdy, kde vykazujete u střediska Hradec Králové mezi prosincem 2024 a lednem 2025 navýšení hrubého příjmu ze 46 714 Kč na 56 928 Kč, čistého ze 44 087 na 52 416 Kč, ve středisku Dvůr Králové nad Labem navýšení hrubého příjmu ze 41 620 na 57 141 Kč, čistého ze 36 814 na 51 358 Kč a ve středisku Jičín navýšení ze 41 705 hrubého na 55 472 Kč, čistého ze 36 635 na 51 080 Kč, jsou úplně nesmyslné a úplně irelevantní. Navýšení šlo dosáhnout v případě extrémních přesčasů či díky zahrnutému doplatku dovolené. My máme diametrálně odlišné informace a ještě negativnější ohlas zaměstnanců díky povědomí o únorových mzdách.

Váš dosavadní postoj a výše prezentované naopak potvrzuje správnost dosavadních kroků včetně stávkové pohotovosti. Na 24. března jsme přislíbili prezentaci dalšího společného postupu obou odborových organizací, který v případě vámi doposud navrhované výše základního a výkonového tarifu bude znamenat oznámení termínu stávky. I z tohoto důvodu potvrzujeme účast na navrhovaném jednání v sídle AK TEMPUS v Praze 1, Benediktské 7 v pondělí 24. března, avšak nejdříve od 9. hodiny.

Závěrem je třeba dodat, že v průběhu stávkové pohotovosti vyšla najevo další opakovaná mystifikace jednatelky Ing. Janáčkové, že zaměstnancům BusLine místo 5 týdnů (25 dnů) dovolené vyhovují většinou jenom 4 týdny (20 dnů) a převážně upřednostňují následné mimořádné volno a nebo možný bonus formou kafeterie. Je to úplně naopak.

Jindřich Berounský, vedoucí analytického týmu Svazu Odborářů Služeb a Dopravy