Když se v minulém desetiletí objevily německé motorové jednotky řady 628 z let 1986 – 89 v Rumunsku, bylo to pro železniční fandy příjemné zpestření části ještě historického rumunského vozového parku. V té době nikdo netušil, že právě tyto motoráčky se stanou nosnou řadou modernizace české železnice pro zvelebení neelektrické dálkové dopravy. Zatímco v Rumunsku si motorové jednotky většinou ponechaly barvy Německých drah DB, ty určené do České republiky si postály mnoho let v kopřivách, zrezivěly a čekaly na ekologickou likvidaci než je spasil nápad, jak se z nich udělá v PARSu Šumperk nový vlak řady 845, když stačí inovovat interiér a dát tomu nový tyrkysový lak.
Motorové jednotky s motorem Daimler-Benz a 2 měničovou převodovkou udělaly v Německu skvělou službu na rovinatých tratích s rychlostmi 80 – 120 km/h, ale svojí konstrukcí se nehodí do náročnějších sklonových poměrů a větších českých kopečků, kde musí jezdit dlouhé úseky na „jedničku“. Už záhy od jejich masivního nasazení v závěru roku 2019 na rychlíkové linky R21, R22, R24 a R26, zároveň i na linky L3 a L18 Libereckého kraje, se to potvrdilo. Ministerstvu dopravy tehdy v čele s Karlem Havlíčkem to ale záhadně nevadilo a v roce 2020 vyrazily motoráčky z rovin a kopřiv na linku R14 Ústí nad Labem – Liberec – Pardubice. Nastal nekončící příběh železničních vozidel dopravce Arriva vlaky s.r.o., která dodnes nemají odpovídající zázemí pro údržbu, ale pro Ministerstvo dopravy dělají tu nejlepší službu.
Pro cestující byl přínos v podobě wifi, barelů s pitnou vodou a informačního systému, který ukazuje pozici vlaku v mapě, vykoupen ve velké míře nefunkčními záchodky a možností vykonat potřebu za vlakem v koleji nebo na služebním záchodku výpravčího, případně i při křižování v sousedním vlaku. Jedním z největších benefitů se stala koupel ve vlastním potu díky minimální ventilaci. A co se týká spolehlivosti, Arriva na železnici přinesla rekordní počet odříkaných a zpožděných vlaků, uvázlých vlaků v kopci, ale také požárů. Těch eviduje Drážní úřad hodně, i když zdaleka ne všechny se k němu dostaly. V roce 2021 zachvátil jednotku 845.314 doposud nejslavnější požár v Chřibské v Lužických horách. Ten zůstal v rozporu s tehdejším zákonem o drahách záhadně nešetřen Drážní inspekcí. V roce 2022 jednotky 845 zasáhly 2 požáry a v roce 2023 už 5. Aby to tak nevypadalo, namísto slova požár se začalo používat termínu „zahoření“. Kdo by chtěl přesně zjistit, jaké vlaky nejely a jaké byly nahrazeny autobusem, vypadá to, že zaclonit neradostné bilanci Arrivy má v rámci Správy železnic „terminus technikus“ neevidovaná náhradní autobusová doprava.
Svaz Odborářů Služeb a Dopravy získal od roku 2020 díky několika desítkám žádostí o informace podle tzv. informačního zákona – Ministerstvu dopravy, některým krajům a Správě železnic důkazy o tom, že objednatelé nedisponují správnými informacemi o stavu veřejných služeb, které objednali a podléhají sankcím. Naopak byl vytvořeno jakési informační neprůhledno a Správa železnic i Ministerstvo dopravy za Arrivu urputně bojují. Když se řekne Arriva, hlavu do písku strkají Drážní úřad i Drážní inspekce.
Zatím poslední ze série požárů – motorové jednotky 845.301 na rychlíkové lince R14 u zastávky Zákupy-Božíkov ze dne 12. srpna (po požáru další jednotky 845/945 30. července v České Lípě hl. n., zjištěném policejní hlídkou) šetří podle informace z médií spolu s vyšetřovateli Hasičského záchranného sboru Policie České republiky. V tiskové zprávě oznámila, že zahájila úkony trestného řízení pro přečin obecného ohrožení z nedbalosti.
Přestože ministr dopravy Martin Kupka obdržel 14. 8. 2024 od Svazu Odborářů Služeb a Dopravy po sérii požárů, opakovaných závad a výpadků v provozu výzvu k ukončení provozu motorových jednotek řady 845/945 na sklonově náročné rychlíkové lince R14 Ústí nad Labem – Liberec – Pardubice (link na dopis v 1. příloze), naopak podepsal 5. 9. 2024 dodatek č. 4 ke Smlouvě o veřejných službách s dopravcem Arriva vlaky s.r.o., kterým odsoudil cestující na lince R14 přes Ještěd k dalším dobrodružstvím až do konce roku 2029. To vyplývá z registru smluv. Ministerstvo dopravy | Registr smluv (gov.cz).
Ministerstvo dopravy reagovalo na výzvu odborů k ukončení provozu jednotek 845/945 dopisem ze dne 9.9. 2024, podepsaným ředitelem Odboru veřejné dopravy JUDr. Ondřejem Michalčíkem: „Ministerstvo dopravy bylo informováno Drážním úřadem o probíhajícím šetření u dopravce ARRIVA vlaky s.r.o. Současně z médií bylo informováno, že Policie České republiky zahájila úkony v trestním řízení v souvislosti s požárem vlaku dne 12. srpna. Ministerstvo dopravy v pozici objednatele vlaků dálkové dopravy nemá pravomoc k ukončení provozu vybrané řady vozidel bez vztahu k jakémukoliv opatření příslušného dozorového orgánu.
Jak je možné, že požáry, četné závady a již každodenní výpadky nevadí Ministerstvu dopravy, Drážnímu úřadu ani Drážní inspekci? Vysvětlení se nabízí. Jednatelem dopravce Arriva vlaky s.r.o. je Ing. Mgr. Jiří Nálevka, bývalý ředitel odboru veřejné dopravy MD, který za svojí éry na svůj odbor přivedl Ing. Františka Vichtu. Ten je dnes zástupcem ředitele odboru veřejné dopravy za nástupce Jiřího Nálevky JUDr. Ondřeje Michalčíka a vedoucím oddělení koncepce a rozvoje, odpovědným za koncept dálkové dopravy, který si vybral a „upekl“ s Arrivou. Oba jsou aktéry „kamarádšoftu“, který oslnil i ovládl ministra Kupku, paralyzoval Drážní úřad i Drážní inspekci a budeme se mu na pokračování věnovat.
Jindřich Berounský
za analytický tým SOSaD